Hybridi- ja sähköautojen erot – HEV, FHEV, PHEV vai BEV?

Kevythybridi

Kevythybridiautoissa (Hybrid Electric Vehicle = HEV) sähkömoottori auttaa auton polttomoottoria hieman esimerkiksi käynnistäessä ja kiihdyttäessä. Kevythybridit kuuluvat itselataaviin hybrideihin, mutta kevythybridiautolla ei voi ajaa pelkän sähkön avulla. Esimerkiksi Autoliike Lähdemäen valikoimasta löytyvästä uudesta Nissan Qashqaista on saatavilla kevythybridiversio, joissa sähkö avittaa bensiinimoottoria ajotilanteissa.

Samasta autosta on saatavissa myös mielenkiintoinen e-Power-versio. Kyseessä on sarjahybridi, joka liikkuu puolestaan aina sähkön voimalla polttomoottorin tuottaessa energiaa sähkömoottorille. Nissan Qashqai e-Pover antaa kuskilleen sähköauton ajotuntuman, vaikka autoon käydään perinteisesti tankkaamassa polttoainetta. Auton sähkömoottori hyödyntää kuitenkin myös jarrutusenergiaa ottamalla sen talteen. Kevythybridiä ei voi ladata pistokkeesta, vaan se lataa generaattorin kautta akustoaan esimerkiksi jarrutustilanteissa.

Kevythybridiä ei tule sekoittaa mikrohybridiin – jälkimmäinen on termi, jolla viitataan yleistyneeseen start-stop-tekniikkaan, jossa poltto-moottori sammuu automaattisesti esim. liikennevaloissa odottaessa säästäen näin hieman polttoainetta.

Kuvassa uusi Nissan Qashqai, joka on sähköistetty kevythybridimoottorillla.

Itselataava (täys)hybridi

Itselataavalla hybridiautolla on mahdollista ajaa joko pelkällä sähköllä, polttoaineella tai molemmilla samanaikaisesti. Samanaikaisessa käytössä auto valitsee autonomisesti ajotilanteeseen parhaiten sopivan voimalähteen (sähkö, polttoaine tai molemmat). Itselataavaa täyshybridiä ei myöskään voi ladata ulkoisesti töpselin kautta, mutta akustoa on usein mahdollista ladata polttomoottorin avustuksella.

Itselataavat täyshybridit (Full Hybrid Electric Vehicle = FHEV) mielletään usein perinteisiksi hybrideiksi. Esimerkiksi Toyotan alkuperäinen Prius on juurikin itselataava. Täyshybridin hyödyt ilmenevät parhaiten matalamman ajonopeuden kaupunkiajossa, jossa pysähdellään usein. Samalla tavalla kuin kevythybrideissä, täyshybridi lataa auton akustoa varastoimalla jarruttaessa syntyvää energiaa.

Kuvassa oleva Mazda2 M Hybrid (FHEV) yhdistää saumattomasti jännittävän ja kontrolloidun ajokokemuksen hyvään polttoainetehokuuteen.

Lataushybridi

Lataushybridiä eli pistokehybridiä (Plug-in Hybrid Electric Vehicle = PHEV) voidaan ladata ulkoisesti vaikkapa verkkovirrasta. Lataushybridi kykenee kuitenkin myös lataamaan akustoaan jarrutusenergian kautta – usein jopa kahta yllä esiteltyä hybridityyppiä tehokkaammin tehokkaamman sähkömoottorinsa ansiosta. Täyshybridin tavoin lataushybridi mahdollistaa ajamisen joko pelkällä sähköllä, polttoaineella tai niiden yhdistelmällä.

Lataushybridien 100% sähkötoimintamatka voi vaihdella merkeittäin ja malleittain hyvinkin paljon, tyypillisesti 15 ja 60 kilometrin välillä. Myös lataushybridin ”säihköistyksen” aste voi vaihdella. Esimerkiksi osassa lataushybridejä polttomoottoria saatetaan käyttää lämmityksen ja ilmastoinnin pyörittämiseen sähköllä ajettaessa, toisissa taas nelivedolla ajaminen edellyttää polttomoottorin apua toisella akselilla.

Kuvassa Peugeot 3008 (PHEV), jonka 13,2 kWh kapasiteetin ajoakun 100 % sähköinen toimintamatka on 56-59 km.

Täyssähköauto

Täyssähköauto (Battery electric vehicle = BEV) liikkuu nimensä mukaisesti pelkällä akuston energialla. Energia ladataan akkuihin puolestaan joko verkkovirrasta tai sähköautojen lataamiseen tarkoitetusta latauspisteestä. Suurta osaa täyssähköautoista voi pikaladata (siinä missä lataushybridejä ei tavallisesti voi) suurella virralla ulkoisella tasasähkölaturilla, joka lataa virran suoraan auton akustoon. Vaihtovirralla ladattaessa se täytyy ensin muuntaa tasavirraksi ja tästä syystä vaihtovirtalataaminen vie pikalatausta enemmän aikaa.

Pikalataukseen soveltuvassa ajoneuvossa on mukana pikalataukseen soveltuva liitin. Esimerkiksi uusi Nissan Ariya tukee pikalatausta maksimissaan 130 kilowatin teholla. Sinua lähimmän latauspisteen löydät esimerkiksi latauskartta.fi palvelusta, jonka tietoja ylläpitää Sähköautoilijat Ry.

Kuvassa Nissan Ariya -täyssähköauto (BEV), jonka toimintamatka on parhaillaan jopa yli 500 kilometriä.

Privacy Overview
Autoliike Lähdemäki

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia kerätäkseen nimetöntä tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.