Lähdemäeltä saat
- Merkkihuollot (Opel, Nissan, Mazda, Peugeot ja Citroën)
- Määräaikaishuollot ja korjaukset kaikkiin automerkkeihin (mikäli määräaikais- ja vuosihuollon erot mietittytävät, voit lukea aiheesta täältä)
- Kolarikorjaukset kaikkiin automerkkeihin

Vauriokorjaamo – vahingon sattuessa
Välillä autoilija joutuu ikäviin tilanteisiin. Meidän naapurissa hoituu kaikki kolarikorjaamon vaiheet. Kaikki vauriokorjaukset, automaalaukset ja lasinvaihdot hoitaa MH Color/InCar. Halutessasi Autoliike Lähdemäki hoitaa ajoneuvosi määräaikaishuollon samalla kertaa, kun autosi on vauriokorjaamolla.
MH Color/InCar toimii yhteistyössä kaikkien vakuutusyhtiöiden kanssa ja hoitaa myös autosi vahinkotarkastuksen. Muistathan kuitenkin tehdä vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöösi.
Ota vauriokorjaamoon yhteyttä:
puh. 0400 897 630
myynti@mh-color.fi
Mietityttääkö huollon rahoitus?
Maksa huolto kätevästi Resurs Bank -rahoituksella. Resurs Bankista voit hakea lainaa niin suuriin kuin pieniin rahantarpeisiin ilman vakuuksia ja takaajia. Lainan haku on helppoa ja nopeaa.
Liikkuvuuspalvelut
Sijaisautopalvelumme helpottaa elämääsi. Voit jättää oman autosi huoltoon ja käyttää sijaisautoa tarvitsemasi ajan edulliseen hintaan. Varaathan sijaisauton etukäteen samalla kun varaat huollon.
Sijaisauton hinta 40 € (huoltopäivän ajaksi, max 100km, sisältää polttoaineen, mahdollisen vahingon sattuessa veloitamme vakuutuksen omavastuun 650 €).
Auton nouto ja palautus 60 €. Noudamme auton max 10 km etäisyydeltä.
Varaosat ja tarvikkeet
Myymme varaosat ja lisävarusteet edustamiimme merkkeihin, Nissaniin ja Opeliin. Mikäli tarvittavaa varaosaa ei ole varastossamme, tilaamme sen suoraan valmistajalta. Merkkihuoltomme käyttää ainoastaan alkuperäisiä varaosia ja tarvikkeita, joilla on vuoden takuu.
Rengashotelli – renkaat säilöön 90 €/kausi
Ei enää säilytyshuolia! Säilytämme renkaasi kesä- tai talvikauden yli varastossamme hintaan 90 euroa/kausi. Säilytyksen lisäksi vaihdamme renkaat ja teemme niille kuntotarkastuksen, jotta tiedät milloin renkaat tulee uusia. Lisäpalveluna tarjoamme renkaiden tasapainotuksen.
Säilytykseen sisältyy:
- Renkaiden vaihto
- Renkaiden pesu
- Renkaiden kuntotarkistus
- Renkaiden säilytys ja vakuutus
Katsastus
Nyt voit katsastaa auton Autoliike Lähdemäen huollossa! K1 Katsastus Myllärinkatu palvelee ma-to 8-15.45 ja pe 9-15.45.
Vinkkejä auton huoltoon ja huoltotarpeen arviointiin
Auton akun vaihtaminen itse onnistuu vanhemmissa ajoneuvoissa, joissa akku on helppopääsyisellä paikalla. Autosi käyttöohjeesta saattaa myös löytyä tietoa akun vaihtamisesta. Ensiksi tulee poistaa akun päältä muovisuoja ja napojen päältä niiden suojat, mikäli sellaiset niiden päällä on. Akku on yleensä kiinni autossa joko pannalla päältään tai kiinnitysmekanismilla pohjastaan. Näiden askelten jälkeen irrotetaan (-) kaapeli (muista irrottaa aina ensin (-) kaapeli). Tämän jälkeen voit irrottaa (+) kaapelin. Poista vanha akku paikaltaan, puhdista alusta ja tarkista akkukenkien kunto. Nosta uusi akku paikalleen ja kytke ensin (+) kaapeli. Tämän jälkeen voit kytkeä (-) kaapelin. Muista varoa kiristämästä liikaa ja katso, ettei akku pääsee liikkumaan paikallaan. Voit myös suojata navat suoja-aineella. Laita lopuksi muoviset suojaosat takaisin paikalleen ja hävitä vanha akku asianmukaisesti. Akun vaihdon yhteydessä kuitenkin esimerkiksi auton radio, kello ja muut sähkötoimiset automaattitoiminnot tulee säätää uudestaan.
Uusien autojen akunvaihto kannattaa suorittaa ammattilaisella
Nykyaikaisissa autoissa akun vaihtaminen ei ole enää yhtä yksinkertaista kuin ennen. Tämä johtuu loogisesti autojen elektroniikan nopeasta kehityksestä. Akunvaihdon yhteydessä auton tietokone tulee nimittäin päivittää ja syöttää uuden akun tiedot. Nykyiset autot eivät saisi myöskään akunvaihdon yhteydessä jäädä ilman sähkövirtaa, sillä tämä saattaa nollata auton järjestelmät. Auton akun vaihtaminen liikkeessä on onneksi suhteellisen nopea toimenpide. Autamme myös mielellämme prosessissa alusta loppuun; oikean akun valinnasta asentamiseen ja vanhan akun hävityksestä huolehtimiseen.
Milloin kannattaa vaihtaa auton akku?
Kuten ylempänä mainitsimme, nykyautot käyttävät ja kuluttavat huomattavasti enemmän virtaa. Esimerkiksi yleistynyt Start-Stop-järjestelmä on melko raskas akulle, sillä vaikka auton moottori sammuu, jäävät auton sähkölaitteet päälle. Muutenkin monet moderneista sähkötoiminnoista (esim. penkin- ja tuulilasin lämmitys) vievät reippaasti sähköä. Koska monien mainittujen toimintojen käyttö painottuu talviaikaan, akut tapaavat yleisesti joko hyytyä täysin tai tyhjentyä talviaikaan. Meillä Vaasassa myös lyhyet etäisyydet johtavat lyhyisiin ajomatkoihin, jotka puolestaan vaikuttavat akun latautumiseen. Tähän ongelmaan kannattaa varautua hankkimalla akkulaturi. Toisin sanoen, talveen voi olla järkevää varautua uudella akulla, mutta toisaalta talven jälkeenkin voi olla viisasta miettiä akun päivittämistä esimerkiksi määräaikaishuoltojen yhteydessä.
Auton ilmastointi on seikka, johon kiinnitetään huomiota usein vasta ilmastoinnin alkaessa puhaltaa pahanhajuista ilmaa, tai kun auton ikkunat huurtuvat huomattavan paljon. Ilmastointilaite autossasi toimii kylmäaineen kiertäessä sen putkistossa, jolloin se samalla myös voitelee ilmastointilaitetta. Kylmäainetta haihtuu tasaisesti järjestelmästä, joka puolestaan vaikuttaa myös ilmastointilaitteen kompressorin toimintaan ja kestävyyteen. Koska kompressori myös huolehtii kylmäaineen kierrosta ilmastointilaitteessa, on näiden kahden yhteispeli kriittistä autosi ilmastoinnille. Mikäli siis haluat välttyä kalliimmilta yllätyksiltä, kannattaa huolehtia ilmastointilaitteen kunnosta ennakoivasti, sekä huollattaa autosi ilmastointi noin 1-2 vuoden välein. Listasimme alle avuksesi myös muutaman vinkin ja huomion autosi ilmastoinnista huolehtimiseksi.
Auton ilmastoinnin paha haju
Kompressorin lisäksi toinen merkittävä auton ilmastointilaitteen osa on höyrystin. Kylmäaine saapuu höyrystimelle nestemäisenä ilmastointijärjestelmän ensin matalapaineistettua ja viilennettyä sen. Höyrystimen yhteydessä oleva puhallin puhaltaa kylmäaineella viilennettyä ilmaa suoraan auton ohjaamoon. Koska höyrystimessä on nimensä mukaisesti koko ajan kosteutta, kertyy järjestelmään herkästi mikrobeja. Höyrystimen ja ohjaamon välillä ei puolestaan yleensä ole enää suodatinta, joten mikrobit puolestaan päätyvät puhaltimen kuljettamina ohjaamoon. Edellä mainitusta syystä kannattaakin ilmastointihuollon yhteydessä suorittaa myös ilmastointilaitteen desinfiointi, sekä raitisilmasuodattimien vaihto.
Pohjalaisen autoilijan ilmastointiohje
Ilmastointihuolto ei välttämättä kuulu valmistajan huolto-ohjelmaan, joten omistajan on hyvä olla oma-aloitteinen ja tietoinen ilmastoinnin toimintaan vaikuttavista tekijöistä. Suomen länsirannikolla koetaan usein keväisin ja alkukesästä hyvinkin kuivia kausia, jolloin sadepilvet kertyvät sisämaan päälle väistäen rannikon. Tällöin auton ilmastointi joutuu tavallista kovemmalle rasitukselle. Talviemme kylmempinä aikoina emme paljoa viilennystä kaipaa, joka useasti aiheuttaa sen, ettei kylmäaine kierrä ilmastoinnissa yhtä ahkerasti. Tämä puolestaan voi johtaa siihen, etteivät ilmastointijärjestelmän kompressorin tiivisteet pysy voideltuina, jolloin ne kevään koittaessa voivat rikkoutua. Rikkoutuessaan ne tyhjentävät koko ilmastointijärjestelmän, jolloin edessä voi olla suurempi remontti.
Milloin siis ilmastointihuoltoon? Ilmeisimpiä hälyttäviä merkkejä ovat tietysti ilmastoinnin viilennystehon laskeminen, ikkunoiden huomattava huurtuminen tai mainittu paha haju, mutta myös kohonnut polttoaineen kulutus voi kieliä ilmastointilaitteen huollontarpeesta. Tämä johtuu siitä, että ilmastointijärjestelmän kompressori joutuu käymään useammin huvenneen kylmäainemäärän johdosta. Keväällä puolestaan siitepölyn ja yleisen kuivuuden vaikutus voivat aiheuttaa allergisille ikäviä oireita, joita voidaan ehkäistä esimerkiksi aktiivihiilisuodattimilla. Näin ollen, autosi määräaikaishuoltojen yhteydessä on järkevää ja mahdollisesti edullisempaa katsoa myös ilmastointilaitteen toiminta samalla kuntoon.
Muista myös, että ilmastointilaitteissa käytettävä kylmäaine on todella voimakkaasti ilmastoon vaikuttava kasvihuonekaasu, jonka saatavuutta rajoitetaan. Näin ollen huolehtiessasi autosi ilmastointilaitteen hyvästä toimintakunnosta teet myös ilmastoteon. Kylmäaineen luonteen johdosta ilmastointihuoltoja saavat tehdä vain pätevöidyt henkilöt, kuten Autoliike Lähdemäen huoltohenkilökunta, joten puoleemme kannattaa kääntyä ilmastointiasioissa mieluummin ennakoiden, jotta pystyt välttämään kalliimmat korjaukset ja ylimääräiset ilmaston haittavaikutukset.
Auton iskunvaimentimien eli ”iskareiden” viallisuus ilmenee usein epämukavana tärinänä tai pomppivina liikkeinä auton osuessa tiellä vastaan tuleviin epätasaisuuksiin. Auton ohjaus on siis ”pehmentynyt”. Saatat myös kuulla epänormaaleja ääniä, jos iskunvaimentimet painuvat osumasta pohjaan asti. Jos tärinä aiheuttaa ajaessa tykyttävää ääntä, voi kyseessä olla puolestaan kulunut tai rikkinäinen pyöränlaakeri. Pyöränlaakereiden tavoin, iskunvaimentimet ovat kulutusosia, joiden kulumiseen vaikuttavat esimerkiksi raskaasti kuormattuna ajaminen ja maasto, jossa autolla ajetaan.
Iskunvaimentimien tehtävä
Auton iskunvaimentimet toimivat yhteistyössä jousituksen kanssa ottaakseen vastaan esimerkiksi epätasaisen tien aiheuttamat iskut ja tärinät. Ne parantavat ajomukavuutta, mutta niillä on myös selkeä ajoturvallisuuteen liittyvä tehtävä: ne pitävät auton vakaana ja hallittavana pitämällä auton pyörät mahdollisimman tasaisesti tiessä ja korin vakaana. Ajaminen ilman iskunvaimennusta ja jousitusta olisi kuin mäkiautoilua, jossa pienikin isku esimerkiksi tien epätasaisuuksista johtuen saattaa johtaa hallinnan menettämiseen. Siksi on tärkeää pitää huolta henkilöauton iskunvaimentajien kunnosta.
Mistä tiedän iskunvaimentimen olevan rikki?
Iskunvaimentimet ovat yleisesti ottaen hitaasti kuluvia osia. Vialliset iskunvaimentimen voi todeta ylempänä listattujen ”oireiden” lisäksi painamalla paikallaan olevaa autoa sen kustakin nurkasta. Viallinen iskari oireilee ponnahtelevana liikkeenä. Sama ponnahteleva liike saattaa ilmetä, kun autolla jarrutetaan kovaa – auto sukeltaa ja ponnahtaa voimalla takaisin iskunvaimentimen ollessa viallinen. Iskunvaimentimen voi vaihtaa itsekin oikeilla työkaluilla, mutta tämä edellyttää erityistä varovaisuutta jousituksen korkeiden puristusvoimien takia. Suosittelemmekin tuomaan autosi iskunvaimentimien vaihtoon meille Autoliike Lähdemäelle, jotta matkasi jatkuu mahdollisimman turvallisesti.
Tiedätkö sinä, mikä on jakohihnan tehtävä ajoneuvoissa? Auton kampiakseli pyörittää jakohihnaa moottorin käydessä, jolloin jakohihna puolestaan pyörittää nokka-akselia, jonka tehtävä on saada moottorin venttiilikoneisto toimimaan. Joissain ajoneuvoissa käytetään myös jakoketjua tai hammaspyörästöjä, mutta nykyautoissa huomattavasti yleisempi ratkaisu on jakohihna hiljaisuutensa, edullisuutensa ja mekaanisen tehonsa johdosta. Toisin sanoen, jakohihna on tavallaan auton elämänlanka; sen katketessa matka jää myös tiehen. Jakohihnan katkeamisesta saattaa myös koitua mittavia vahinkoja autosi moottorille: koska jakohihna tahdittaa moottorin toimintaa, sen katketessa sylinterien männät voivat iskeä venttiilit käyttökunnottomiksi ja samalla vahingoittaa joko sylinterejä tai kantta. Tällaisessa tapauksessa korjauskustannukset voivat olla useita tuhansia euroja, jolloin uusi moottori saattaa olla jopa halvempi vaihtoehto.
Jakohihnan muut tehtävät
Useissa autoissa jakohihna pyörittää (eli jakaa moottorin tuottamaa voimaa) myös auton ilmastointilaitteen kompressoria, vesipumppua ja/tai öljypumppua. Näin ollen, jakohihna voi siis olla myös vetovastuussa auton ilmastointi-, jäähdytys- tai voitelujärjestelmästä, mikä tekee siitä entistä elintärkeämmän auton moottorin toiminnalle. Vaihtoehtoisesti esimerkiksi vesipumppua voi pyörittää lisälaitehihna.
Milloin jakohihnan vaihto?
Autosi moottorin kannalta äärettömän keskeisen roolinsa johdosta jakohihnan vaihto on öljynvaihdon ohessa yksi autosi ehdottomasti tärkeimmistä huoltotoimenpiteistä. Suositeltu jakohihnan vaihtoväli vaihtelee autonvalmistajasta riippuen keskimäärin 90 000 ja 120 000 kilometrin paikkeilla. Suomalaisen kuskin kannattaa kuitenkin muistaa, että valmistajan ilmoittamat jakohihnan vaihtovälit on usein laskettu auton valmistusmaan ilmasto-olosuhteiden perusteella. Suomen ilmasto-olosuhteet tuntien neuvommekin käyttämään valmistajan ohjeistuksesta poiketen lyhyempää vaihtoväliä. Esimerkiksi meillä Vaasassa kevään ja alkukesän usein pitkätkin sateettomat kaudet aiheuttavat sen, että auton moottoritilaan pääsee pölyä, joka voi heikentää jakohihnan kuntoa.
Auton jakohihnan ja kiristimien kunto yleensä tarkistetaan määräaikaishuoltojen yhteydessä sillä edellytyksellä, että tarkastus ei edellytä merkittävällä tavalla lisätyötä teettäviä purkamistoimenpiteitä. Jos me Autoliike Lähdemäellä huomaamme itse jakohihnassa, kiristimissä tai hihnakotelossa ulkoisia tekijöitä, jotka vaikuttavat sen kuntoon suosittelemme sinulle jakohihnan vaihtoa pikimmiten, jotta vältät rahallisesti mittavammat kustannukset. Kustannustehokkuuden nimissä suosittelemme jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihtamaan samalla myös vesipumpun (mikäli jakohihna sitä autossasi pyörittää), jotta se toimisi moitteetta yhteistyössä jakohihnan kanssa. Usein yhdistämällä huoltotoimenpiteitä säästät autonomistajana selvää rahaa.
Milloin kannattaa viedä auto jarruhuoltoon?
Tämä ajoturvallisuuden kannalta merkittävä kysymys nousee esiin usein vasta hälyttävien seikkojen ilmaantuessa:
- Jarrujen merkkivalo syttyy kojelaudassa
- Auto täristää tai puoltaa jommallekummalle puolelle jarrutettaessa
- Jarruista kuuluu epämääräisiä ääniä
- Jarruista lähtee paha haju esimerkiksi autosta noustessa
Koska jarrut ovat liikenneturvallisuuden kannalta korvaamaton osa autoa, ei kannata viivytellä jarrujen tarkistuttamista ja/tai korjaamista. Vaikka meillä Vaasassa ei autoillakaan kovinkaan mäkisessä maastossa, aiheuttaa meri-ilmasto haastavia ja liukkaita ajo-olosuhteita erityisesti syksyllä ja keväällä. Tämä puolestaan aiheuttaa rengasvaatimusten ohessa ylimääräisiä rasitteita autojemme jarruille. Listasimme alle muutaman keskeisen asian, joista huolehtimalla varmistat autosi jarrujen hyvän kunnon läpi vuoden.
Jarruneste
Jarruneste on vaihdettava autonvalmistajan suosituksen mukaisesti ja sen vaihtoväli on tyypillisesti 2 vuotta. Jarrunesteen toimintaan vaikuttavat yleisesti ottaen kaksi asiaa: kosteuden kerääntyminen ja/tai kaasukuplien synty järjestelmässä. On myös mahdollista, että järjestelmään päätyy epäpuhtauksia, jotka heikentävät nesteen toimintaominaisuuksia. Jarrunestettä vaihdettaessa on hyvä huomata, että nestettä ei saa lisätä, vaan se tulee aina vaihtaa kokonaisuudessaan. Mikäli jarrunestejärjestelmässä on vuotokohtia, nämä tulee luonnollisesti paikantaa ja korjata ennen jarrunesteen vaihtamista. Autoliike Lähdemäen asiakkaana sinun ei tarvitse huolehtia näistä toimenpiteistä, vaan ammattitaitoinen huoltohenkilökuntamme hoitaa asian puolestasi.
Jarrupalojen vaihto
Auton jarrupalojen kuluminen riippuu toki kuski- ja ajoneuvokohtaista, mutta nyrkkisääntönä voi pitää, että 60 000 kilometrin ajon jälkeen palat on syytä viimeistään vaihtaa. Jarrupalojen kunto on kuitenkin hyvä tarkistaa säännöllisesti, esimerkiksi kaksi kertaa vuodessa (keväällä ja syksyllä). Useasti kuluneet jarrupalat vaihdetaan esimerkiksi eteen tarpeen mukaisesti, mutta on suositeltavampaa suorittaa sekä etu-, että takajarrupalojen vaihto samalla kerralla, jotta jarrujärjestelmä ei kulu epätasaisesti. Tämä voi aiheuttaa tiheämpiä huoltokäyntejä tulevaisuudessa. Auton jarrupalojen vaihto kannattaa myös mahdollisuuksien mukaan niputtaa jarrunesteiden vaihdon, sekä jarrulevyjen vaihdon yhteyteen.
Jarrulevyjen vaihto
Jarrupalojen tavoin myös jarrulevyt kuluvat. Monet autoilijat ovat varmasti huomanneet muutaman päivän sateessa seisoneen autonsa jarrulevyissä ruostetta, joka tosin saattaa hioutua pois jo heti seuraavilla ajokerroilla. Pidempään ulkona seisova jarrulevy puolestaan ehtii kerryttämään tiukemmin kiinnittyvää ruostepintaa. Jarrulevyt vaihdetaan aina akseleittain, eli esimerkiksi eteen (oikea ja vasen) ja/tai taakse (oikea ja vasen) kerralla. Jotta uusi jarrulevy ei pääsisi kulumaan suunniteltua nopeammin, on suositeltavaa vaihdattaa levyjen vaihdon yhteydessä myös uudet jarrupalat.
Normaalisti kun viet autosi huoltoon, tarkistetaan sen yhteydessä jarrunesteen määrä. Jarrunestesäiliö sijaitsee tyypillisimmin moottoritilassa konepellin alla. Koska jarrunestesäiliötä pääsee tarkastelemaan kohtuullisen vaivattomasti, onkin suositeltavaa tarkastaa jarrunesteen määrä silmämääräisesti esimerkiksi tuulilasinpesunesteen täydennyksen yhteydessä. Mikäli esimerkiksi huomaat jarrunesteen pinnan laskeneen huomattavan lyhyessä ajassa, saattaa kyseessä olla vuoto, joka on syytä korjauttaa mahdollisimman pikaisesti turvallisen ajon varmistamiseksi. Normaalitilanteessa jarrunesteen vaihtoväli on noin kaksi vuotta, mutta autolla jolla ajetaan paljon, vaihtoväli saattaa olla lyhyempikin.
Jarrunesteen tehtävä
Auton jarruneste on hydraulinestettä, jonka tehtävä on välittää voima jarrupolkimelta jarruille. Todennäköisesti yleisin jarrunestetyyppi on DOT 4 ja eri jarrunestetyyppejä ei tulisi sekoittaa keskenään. Jarrunesteen (ja hydrauliikan yleisesti) pahimpia vihollisia ovat kosteus ja ilma. Kosteus näkyy nesteestä silmämääräisestikin: hyväkuntoinen jarruneste on väriltään kultaista, kun taas vanha jarruneste on vihertävää. Kosteus saattaa myös aiheuttaa ruostumista jarrujärjestelmässä. Nesteen sekaan päässeet ilmakuplat voivat puolestaan tuntua jarrujärjestelmässä jarrupolkimen pehmeytenä. Koska vanhaan jarrunesteeseen on saattanut päätyä molempia edellä mainittuja nesteen toimintaan vaikuttavia elementtejä, on suositeltavaa vaihtaa jarruneste kerralla kokonaan.Hyväkuntoinen jarruneste on jarrupalojen ja levyjen lisäksi luonnollisesti yksi tärkeimmistä ajoturvallisuuteen positiivisesti vaikuttavista tekijöistä, sillä kuskin on ajossa pystyttävä luottamaan siihen, että jarrupoljin ei mene painettaessa lattiaan tai toimi muutoin laiskasti. Jarrunesteen vaihtotyö ei ole hintava operaatio, joten kannattaa ennakoida sen vaihtamista turvallisen ajamisen takaamiseksi. Yleisesti ottaen on suositeltavaa ajoittaa jarrunesteenvaihto esimerkiksi muiden jarrutöiden yhteyteen.
Kannentiiviste (joka kantaa myös epävirallisempaa ”kansipahvin” nimeä) on tiiviste, joka tiivistää sylinterilohkon ja sylinterikannen välisen tilan. Sen tehtävä on pitää ilman ja polttoaineen seos sekä polttokaasut tiiviisti sylinterin sisällä ja estää öljyn, veden ja jäähdytysaineiden vuodot lohkon ja sylinterikannen välillä. Jos sylinterin sisäisiä aineita pääsee siitä ulos tai sen ulkopuolisia aineita sen sisään, seuraa tästä tyypillisesti moottorin tehon laskua sekä ylikuumenemista.
Palanut kannentiiviste
Usein kuulee sanottavan, että kannentiiviste on palanut. Palaminen onkin kenties yleisin kannentiivisteen vikojen aiheuttaja. Sanonta oli erityisen osuva ennen, jolloin kannentiivisteet valmistettiin asbestista tai grafiitista. Nykyisin kyseisistä materiaaleista tehdyistä kannentiivisteistä on luovuttu niihin yhdistettyjen terveyshaittojen ja huonomman lämmönkestävyyden johdosta. Nykyisetkään kannentiivisteet eivät kuitenkaan kestä liiallista kuumuutta, joka voi seurata esimerkiksi liian vähästä jäähdytysnesteen määrästä. Kannentiivisteen palaessa jäähdytysnestettä voi myös päästä vuotamaan, mikä puolestaan pahentaa tilannetta entisestään. Mistä oireista kannentiivisteen palamisen tai viallisuuden voi sitten tunnistaa?
Kannentiivisteen vikojen oireet
- Hyvin hälyttävä oire kannentiivisteen viallisuudesta on jäähdytysnesteen tason väheneminen. Tämä voi johtua joko jäähdytysnesteen tai öljyn vuotamisesta joko ulos moottorista tai sisään palotilaan.
- Jos aineita vuotaa ulos moottorista, tämä voi näkyä esimerkiksi öljyisinä lammikkoina auton alla.
- Jos öljyä vuotaa sylinterin sisään palotilaan, tämä voi ilmetä sinertävänä pakokaasuna. Öljy voi tosin päästä palotilaan myös esimerkiksi kuluneiden männänrenkaiden läpi. Jos puolestaan jäähdytysainetta pääsee sylinteriin tai palotilaan, saattaa pakoputkista tupruttaa valkoista ja makeahkoa pakokaasua. Myös öljyn sekaan voi päätyä vaaleaa vettä.
- Moottorin ylikuumentuminen liittyy usein ylempään pointtiin viitaten jäähdytysaineiden vuotoihin.
- Moottorin tehon väheneminen viestii laskeneesta paineesta. Painetta pääsee pois sylinteristä ja tämä aiheuttaa esimerkiksi kasvanutta polttoaineenkulutusta.
- Kastuneet sytytystulpat voivat johtua myös kannentiivisteen epätiiviydestä, koska sylinteriin vuotaneet öljyt ja nesteet voivat kastella ne.
- Nakuttava ääni on niin ikään huolestuttava merkki. Se viittaa usein räjähdysmäiseen käyntiin moottorissa. Tämä johtaa sylinteripaineen huomattavaan nousuun. Ylimääräinen paine saattaa vuotaa ulos kannentiivisteestä. Tämä vika saattaa vaurioittaa myös muita moottorin osia.
Yllämainitut oireet ovat jo varsin hälyttäviä merkkejä kannentiivisteen vioista. Voit pitää huolta kannentiivisteen kunnosta tarkkailemalla jäähdytysnesteen tasoa säännöllisesti. Usein pienempiä vuotoja voi kuitenkin olla hankalampaa huomata. Jos sinulla on pienikin epäilys autosi kannentiivisteen kunnosta, pyydä meitä Autoliike Lähdemäellä tarkastamaan autosi kannentiivisteen kunto esimerkiksi määräaikaishuollon yhteydessä. Näin voit välttää suurempia kannentiivisteen viallisuudesta seuraavia remontteja. Joissain tapauksissa tiivistettä ei tarvitse välttämättä vaihtaa, vaan sitä voidaan korjata paikkausaineella.
Kiireinen päivä, istahdat autoon ja auto ei käynnisty. Syitä voi olla monia, mutta kenties yleisin syy lienee auton akun tyhjentyminen. Varsinkin meillä Vaasassa, jossa välimatkat ovat lähes joka suuntaan lyhyitä, auton akku ei kerkeä latautumaan paljoakaan. Toisaalta, ongelma saattaa olla itse akussakin; jos akku on tullut tiensä päähän, eikä enää pidä latausta, tulee se vaihtaa. Vika voi olla myös akkulaturissa. Jos auto ”helisee” käynnistettäessä, saattaa syynä olla tyhjä polttoainetankki. Yleisin syy auton käynnistymättömyyteen on kuitenkin sähkönsyöttö, koska mikäli akku ei anna starttimoottorille tarpeeksi virtaa, sen kierrokset eivät pääse nousemaan riittävästi käynnistääkseen auton.
Olosuhteet
Talvella kova pakkanen aiheuttaa haasteensa auton akulle, koska kylmä ilma ei tee hyvää akun varauskyvylle. Joissain tapauksissa akku saattaa jopa jäätyä. Lisäksi nykyautojen mukavuuslaitteet, kuten penkin-, ratin- tai lasinlämmittimet kuluttavat paljon sähköä. Nämä yhdistettynä lyhyisiin ajomatkoihin aiheuttavat takuulla tavallista suurempaa stressiä akulle. Toisaalta, kesäisen lämpimillä ja valoisilla keleilläkin auton akku saattaa tyhjentyä auton valojen jäädessä epähuomiossa päälle. Kylmä ilma ja auton kylmiltään käynnistäminen ovat autolle muutenkin haaste, sillä esimerkiksi kylmä öljy on kankeaa ja tahmeaa, jolloin sen on vaikea suorittaa keskeistä tehtäväänsä, eli mekaanisten osien liikkeen aiheuttaman kitkan lievittämistä.
Auton esilämmitys
Moottorin esilämmitystä suositellaan, kun lämpötila on nollassa. Esilämmitys vähentää myös päästöjä ja säästää polttoainetta. Vaihtoehtoina ovat sähköllä toimiva ja polttoainekäyttöinen lämmitin ja nykyisin lämmittimet usein myös lämmittävät öljyä. Esilämmitys myös parantaa liikenneturvallisuutta, koska lämpimät sisätilat ja huuruttomat ikkunat parantavat ajettavuutta. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta esilämmittää autoasi, älä starttiongelmien ilmetessä kuitenkaan pumppaa kaasua, sillä se saattaa aiheuttaa vielä enemmän vahinkoa. Välttääksesi suuremmat vauriot autollesi, tuo autosi mieluummin ennakoiden Autoliike Lähdemäen huoltoon, jotta voimme auttaa sinua selvittämään ja korjaamaan starttiongelmien syyn.
Miksi auton jarrut laahaavat?
Nykyisin henkilöautoissa käytetään rumpujarruihin verrattuna tehokkaampia levyjarruja. Jarrupalojen puristuessa jarrulevyn ympärille kitka kasvaa ja ajoneuvon vauhti hidastuu. Sanottaessa, että auton jarrut laahaavat, tarkoitetaan tilannetta, jossa jarrutus jatkuu osittain vielä, kun jalka on nostettu jo pois jarrupolkimelta. Tämän seurauksena jarrujen ja jarrunesteen lämpötila saattaa nousta liian korkeaksi ja aiheuttaa jopa vaaratilanteita. Mahdollisesti yleisin syy jarrujen laahaamiselle ovat loppuun kuluneet jarrupalat. Toisaalta syy voi olla piillä myös muissa jarrujen osissa, kuten jarrusatuloissa ja/tai männissä.
Jarrupalojen vaihto
Jarrupalat ovat kulutusosia, jotka tulisi vaihtaa aina pareittain tai koko sarjana (samoin kuin muutkin jarruosat). Jos jarruosia ei vaihda akselipareittain saattaa tämä aiheuttaa auton vaarallisen viettämisen toiselle puolelle jarruttaessa. Yleisenä ohjeena voi pitää sitä, että jarrupalat tulisi vaihtaa noin 50-60 tuhannen ajokilometrin välein, mutta harmillisen usein niitä vaihdetaan vasta heikentyneestä jarrutustehosta johtuvan katsastuksen hylkäyksen takia. Jarrupalan vaihtoon tarvitaan työkaluina lähinnä kiintolenkki (tai hylsy-räikkäyhdistelmä) ja talttapäämeisseli. Ensin irrotetaan pyörä, tämän jälkeen jarrusatula ja viimeiseksi vaihdetaan kuluneet jarrupalat.
Jarrurasva
Jarrujen laahaamiseen liittyy tyypillisesti ärsyttävä ja vinkuva ääni. Jarrujen ääntämistä voidaan vaimentaa jarrurasvalla, jota voidaan levittää esimerkiksi jarrupalojen selkäpuolelle sekä jarrumäntien ja satuloiden liukutappien pintaan niiden liikkumisen parantamiseksi. Jarruja voi rasvata oikeilla aineilla itsekin, mutta epäpuhtauksien pääsyä jarrujärjestelmään kannattaa pyrkiä välttämään. Mikäli autosi jarrut vinkuvat ja toimivat huonosti, ei kuitenkaan kannata luottaa pelkän rasvaamisen korjaavan tilannetta. Suositeltavaa on viedä auto ammattilaisen tarkastettavaksi ja korjattavaksi. Esimerkiksi Autoliike Lähdemäen jarruhuoltojen yhteydessä jarrut puhdistetaan, tarvittavat osat vaihdetaan, jarrunesteen määrä tarkistetaan ja jarrut herkistetään.
Auton laturin hihna, joka tunnetaan myös nimellä moniurahihna, pyörittää laturin lisäksi tyypillisesti myös muita auton apulaitteita. Näistä esimerkiksi voi mainita vaikkapa ohjaustehostimen, ilmastoinnin ja vesipumpun. Joissakin autoissa osaa lisälaitteista pyörittää puolestaan jakohihna, jonka pääasiallinen tehtävä autossa on kuitenkin pyörittää nokka-akselia. Laturin hihna puolestaan välittää kampiakselin tuottamaa liike-energiaa laturille auton moottorin ollessa käynnissä.
Laturin hihnan vikojen oireet
Etenkin silloin, kun auto on juuri käynnistetty, saattaa sen moottoritilasta kuulua vinkuvaa ääntä. Jos laturin hihna vinkuu, saattaa se olla liian löysällä esimerkiksi kiristimen kuluttua loppuun. Mikäli hihna pääsee puolestaan katkeamaan, päästää se katketessaan kovaäänisen pamauksen. Tällöin myös latauksen merkkivalo tyypillisesti syttyy kojelaudassa. Moniurahihnan katkeaminen ei välttämättä heti keskeytä matkaasi, mutta hetken matkaa jatkettuasi saattaa auto jättää tielle. Jos moniurahihna on löysällä tai katkennut, laturi ei luonnollisestikaan toimi. Tällöin myös auton akku saattaa tyhjentyä (akun merkkivalo syttyy kojelaudassa ja/tai auto ei meinaa käynnistyä). Ennen akun vaihtotyöhön ryhtymistä kannattaakin tarkistaa, onko vika akussa vai laturissa.
Laturin hihnan vaihtoväli
Laturin hihnan vaihtoväli vaihtelee automerkeittäin ja malleittain, mutta karkeana nyrkkisääntönä voi pitää 90 000-200 000 ajokilometriä. Moniurahihnoja vaihdetaan kuitenkin käytännössä tarpeen vaatiessa myös tätä aiemminkin ja jotkut autovalmistajat ohjeistavat myös laturin hihnan tarkastusvälin (esimerkiksi 10 000 km tai 50 000 km). Jos epäilet laturin hihnassa olevan vikaa tai kulumaa, tuo autosi meille Autoliike Lähdemäelle, niin tarkastamme asian ja vaihdamme hihnan tarpeen vaatiessa.
Tuntuuko, että autosi kytkin ei toimi kunnolla? Tämä voi ilmetä esimerkiksi kytkinpolkimen tunnottomuutena/löysyytenä, pahanhajuisena palaneen hajuna ohjaamossa, tavallista hitaampana kiihtymisenä ja mäkien ylittämisen vaikeutena. Keräsimme vaasalaisille autoilijoille vastauksia siihen, miksi auton kytkin luistaa ja miten tätä voi ennalta ehkäistä.
Kytkimen toiminta
Kytkimen tehtävä on kytkeä vaihteisto ja moottori sujuvasti toisiinsa (ja irti toisistaan) vaihdetta vaihtaessa, vaihdettaessa vapaalle ja jarruttaessa. Kun painat kytkinpoljinta, kytkimen painelevy erkanee kytkinlevystä ja kytkinlevy puolestaan siirtyy poispäin vauhtipyörästä, jolloin moottorin vääntö ei enää välity vaihteistolle. Kun laitat vaihteen silmään ja päästät kytkinpolkimen takaisin ylös, vauhtipyörän vääntömomentti siirtyy jälleen vaihteistolle. Keskeistä kytkimen toiminnalle on siis vauhtipyörän ja kytkinlevyn välinen kitka. Jos kitka osien välillä vähenee, moottorin vääntö ei kokonaisuudessaan välity vaihteistolle ja erimerkiksi ylempänä mainittu kiihtyvyys kärsii, samoin kuin auton suorituskyky mäkisissä ympäristöissä.
Kuinka ylläpitää kytkimen oikeellista toimintaa
Alla on listattuna yleisiä syitä auton kytkimen luistolle ja tapoja, joilla näitä syitä voi ennaltaehkäistä.
- Syy: Kuluneet kytkimen komponentit (painelevy, kytkinlevy, jousilevy, vapautuslaakerit) aiheuttavat sen, että pinnat eivät enää liity vauhtipyörään tarpeeksi tiiviisti. Ennaltaehkäisy: Pyri vaihtamaan kytkimen osia yhdenaikaisesti, koska muuten joudut korjaamaan kytkinongelmia tiheämmin, muut osat kuluvat nopeammin ja moottorin tuottamaa tehoa menee hukkaan. Näiden asioiden yhteisvaikutuksesta koituvien jatkuvien pienten kulujen summa tulee muuten olemaan ajan myötä suurempi verrattuna kytkimen osien vaihtamiseen sarjana.
- Syy: Mikäli kytkinjärjestelmään pääsee valumaan öljyä esimerkiksi vetoakselilta, kitkakerroin luonnollisesti vähenee. Ennaltaehkäisy: Pidä huolta, että moottorin tiivisteet ovat hyvässä kunnossa.
- Syy: Kytkimen varomaton käyttö aiheuttaa ylimääräistä kulumista kaikille kytkimen osille. Ennaltaehkäisy: Älä lähde autolla liikkeelle liian suurilla kierroksilla, älä vapauta kytkintä liian nopeasti liikkeelle lähdettäessä (kun auto liikahtaa eteenpäin, pidä kytkintä vielä puolittain painettuna ainakin parin sekunnin ajan ja vapauta se vasta tämän jälkeen), älä jarruta pitkiä ja jyrkkiä mäkiä pelkästään moottorilla vaan myös jarrulla, äläkä lepuuta jalkaa kytkimellä turhaan, jottei aiheudu tahatonta kulumista.
Toivomme, että näiden ohjeiden avulla pystyt tunnistamaan ja ennakoimaan auton kytkimen vikoja paremmin. Jos huomaat ylempänä listattuja ongelmia ajoneuvossasi, ole yhteydessä Autoliike Lähdemäkeen, niin autamme sinua korjaamaan ilmenneet ongelmat.
Auto käy huonosti ja nykii
Tuntuuko, että autosi käy epätasaisilla kierroksilla tyhjäkäynnillä? Vai tuntuuko auton nykiminen esimerkiksi kiihdyttäessä? Auto saattaa kiihtyä hitaasti ja saatat myös huomata polttoaineen kulutuksen kasvaneen. Nykimisen syytä voi olla vaikeaa paikantaa itse, joten on suositeltavaa tuoda auto Autoliike Lähdemäelle ja ilmoittaa auton nykimisestä huollonvarauksen yhteydessä. Listasimme alle muutamia neuvoja, joiden avulla voit havainnoida ja yrittää ennaltaehkäistä ylempänä listattuja häiriöitä. Syitä auton nykimiselle voi olla monia, mutta kenties yleisimpiä ovat sytytysjärjestelmän häiriöt, kuluneet tiivisteet palotilassa ja polttoaineensyöttöjärjestelmän häiriöt.
Vika auton sytytysjärjestelmässä
- Auton sytytystulppien kärkiin saattaa kertyä hiilikarstaa, joka heikentää niiden sytytysominaisuuksia. Voit välttää vikoja käyttämällä laadukkaita sytytystulppia ja vaihtamalla niitä ohjeistetuin välein. Autoa kannattaa myös käytättää korkeilla kierroksilla silloin tällöin, sillä tästä seuraava korkeampi lämpötila polttaa jäämiä pois tulppien kärjistä.
- Sytytyspuolan tehtävänä on muuntaa auton 12 Voltin jännite korkeajännitteeksi, joka puolestaan antaa polttoaineen ja ilman seoksen sytyttämiseen tarvittavan kipinän. Jos puolassa tai siihen liittyvissä korkeajännitejohdoissa on vikaa, saattaa tästä seurata sytytysongelmia tai epätasaista käyntiä. Sytytyspuola on kulutusosa, mutta yleisesti ottaen kestävä sellainen.
Kuluneet palotilan tiivisteet
Yleensä palotilassa tapahtuvat vuodot johtuvat joko venttiileistä, kannen tiivisteestä tai männänrenkaista.
- Nelitahtimoottoreissa on yleensä kaksi venttiiliä: imuventtiilin kautta ilma ja polttoaine pääsevät palotilaan ja pakoventtiilin kautta pakokaasu ohjataan ulos palotilasta. Nykyajan autoissa venttiilejä voi kuitenkin olla enemmän kuin kaksi sylinteriä kohden. Venttiilien voidaan joutua säätämään, jotta moottori toimisi oikealla tavalla (välykset, ajoitus).
- Sylinterikannentiiviste estää moottorissa kiertävien nesteiden pääsemisen palotilaan. Näitä nesteitä ovat esimerkiksi jäähdytysneste ja moottoriöljy. Esimerkiksi jäähdytysjärjestelmän häiriöt saattavat ”polttaa” kannentiivisteen.
- Auton sylintereissä sijaitsevissa männissä on urat, joihin asettuvat männänrenkaat tiivistävät sylinterin kampikammiosta. Jos tässä välissä on vuotoja, seuraa siitä painehäviötä, joka näkyy tehon heikentymisenä. Pahimmassa tapauksessa epätiiviiseen palotilaan pääsee myös karstaa ja muita epäpuhtauksia.
- Liiallinen väljyys yllämainituissa järjestelmissä saattaa johtaa osien kulumiseen tai moottorinesteiden sekoittumiseen ja päätymiseen palotilaan. Mikäli sylinteriin pääsee vettä, on pakokaasu huomattavan valkoista. Mikäli pakokaasu on puolestaan sinertävää, on syynä luultavasti palotilaan pääsevä öljy. Voit välttää kyseisiä häiriöitä suosimalla laadukkaita tiivisteitä, sekä moottorinesteitä.
Polttoaineensyötön häiriöt
- Tukkeutunut ilmansuodatin tai imupuolen vuoto saattaa vaikuttaa heikentävästi sytytykselle tärkeään polttoaineen ja ilman seokseen. Varmista, että vaihdat ilmansuodattimen tasaisin väliajoin, esimerkiksi määräaikaishuoltojen yhteydessä.
- Oireita polttoainepumpun viasta tai likaisesta polttoaineensuodattimesta ovat nykiminen ja ”laiskuus” kiihdyttäessä. Erityisesti polttoaineensuodattimen vaihtaminen säännöllisesti on yksi kustannustehokkaimmista tavoista ylläpitää auton toimintakuntoa.
Auton ohjauskulmien säätö (eli nelipyöräsuuntaus) tarkoittaa auton renkaiden kulman säätämistä siten, että ne ovat suunnattu yhtenäisesti eteenpäin. Itse renkaita ei tässä toimenpiteessä säädetä, vaan kyseessä on renkaiden kiinnitysten säätö. Renkaat voivat kuitenkin viestiä ohjauskulmien virheistä tai puutteista: jos auton renkaiden kulutuspinnan kuluminen on epätasaista, voi tämä viestiä tarpeesta ohjauskulmien säädölle. Esimerkiksi renkaan ulko-osien merkittävä kuluminen voi viitata negatiiviseen Camber-kulmaan, josta lisää alempana. Renkaiden epätasainen kuluminen ei kuitenkaan ole ainoa syy huolehtia auton ohjauskulmien säädöstä, koska ohjauskulmien virheet tuntuvat myös suoraan auton ohjauksessa. Esimerkiksi ratin epämääräinen tärinä, auton ohjauksen puoltaminen jommallekummalle puolelle tai auton ohjautuminen suoraan eteenpäin ratin ollessa vinossa ovat selviä merkkejä tarpeesta varata aika ohjauskulmien säätöön.
Auraus-, Camber- ja Caster-kulmat
Autoliike Lähdemäen teknikko keskittyy ohjauskulmien säädössä aurauskulmiin, Camber-kulmaan ja Caster-kulmaan. Aurauskulman ymmärtämiseksi kannattaa ajatella, kuinka auto näkyisi helikopterista käsin: jos renkaat ylhäältä katsottuna osoittavat menosuuntaan nähden toisiinsa (aura), puhutaan auraavasta asennosta. Jos renkaat puolestaan ylhäältä katsottuna osoittavat menosuuntaan nähden pois toisistaan, renkaat harittavat. Kummassakin tapauksessa renkaiden asento ei ole optimaalinen, jolloin renkaat kuluvat nopeammin ja polttoaineen kulutus saattaa kasvaa.
Auton renkaiden Camber-kulman ymmärtämiseksi kannattaa puolestaan kuvitella auto suoraan edestä (tai takaa). Katsoessasi autoa edestäpäin, jos auton renkaiden tiehen osuva osa on leveämmällä, kuin renkaan lokasuojan korkeimman kohdan kohdalla oleva osa, puhutaan negatiivisesta Camber-kulmasta, jonka käyttöä näkee esimerkiksi kilpa-autoissa sen kaarreominaisuuksien johdosta. Toisaalta, jos samasta kulmasta katsottuna renkaan yläosa on kallellaan ulospäin tiehen osuvaan osaan nähden, kyseessä on positiivinen Camber-kulma.
Viimeiseksi, auton Caster-kulman ymmärtämiseksi kannattaa katsoa ajoneuvoa esimerkiksi kuskinpuolelta sivusta päin ja kuvitella rengas kellotauluksi. Neutraali Caster-kulma tarkoittaisi kuskin puolelta sivusta katsottuna sitä, että ohjausakseli olisi renkaaseen nähden suoraan kello kahdessatoista. Positiivinen Caster-kulma puolestaan tarkoittaa sitä, että ohjausakseli kallistuu sivusta katsottuna kuskia kohden (esim. kello yksi). Liiallinen positiivinen Caster-kulma tekee ohjauksesta raskaan. Negatiivinen Caster-kulma vuorostaan tarkoittaisi ohjausakselin kallistuvan kuskista poispäin (esim. kello yksitoista). Liiallinen negatiivinen Caster puolestaan saattaa tehdä ohjauksesta levottoman tuntuisen.
Jos huomaat autosi renkaissa tai ohjauksessa ylempänä listattuja epätavanomaisuuksia, olethan yhteydessä meihin Autoliike Lähdemäellä, niin autamme sinua löytämään ja korjaamaan ongelman syyn.
Polttimoiden tyypit
Suurimmassa osassa autoista on halogeenipolttimot. Halogeenipolttimon sisällä on hehkulanka, josta haihtuu sen kuumetessa volframia, joka puolestaan reagoi halogeenikaasun kanssa. Tyypillisimpiä halogeenipolttimotyyppejä ovat H1, H3, H4 ja H7. Nyrkisääntönä voi pitää sitä, että mitä kirkkaampi halogeenivalo on kyseessä, sitä lyhempi on sen käyttöikä. Myös ksenonpolttimot (xenon) ovat yleisiä. Ksenonlamput ovat kaasupurkausvaloja, jotka synnyttävät huomattavan kirkasta valoa (noin kolme kertaa kirkkaampaa verrattuna halogeeneihin). Ksenonpolttimon elektrodiparien väliin sytytetään korkeajännitteellä valokaari ja kun kaasuseos on syttynyt, riittää valokaaren ylläpitämiseen pienempi jännite. Ksenonpolttimot ovat halogeenejä pitkäikäisempiä ja kalliimpia, mutta niiden vaihtaminen suositellaan jätettävän autokorjaamoille korkeiden jännitteidensä takia. Viime vuosina myös vähän virtaa kuluttavat LED-polttimot (light emitting diode) ovat yleistyneet autoissa. LED-valaisimien hyötynä on niiden pitkä käyttöikä. Toisaalta LED-polttimia ei voi tyypillisesti vaihtaa ollenkaan, vaan koko valaisin on vaihdettava polttimon rikkoutuessa.
Polttimon vaihto
Pimeään vuodenaikaan palaneen polttimon huomaa itsekin helposti, mutta on tyypillistä, että viimeistään kastastusasemalla mainitaan asiasta. Monien automallien osin halogeenipolttimon vaihdon voi tehdä itse käyttöohjekirjan opastuksen mukaisesti. Ensin tulee tyypillisesti irrottaa umpio, joka on tavallisesti kiinni muutamalla ruuvilla. Joissain automalleissa polttimon saa vaihdettua vain alakautta lokasuojan poistamalla, jolloin tarvitaan usein nosturi tai tunkki ja teline. Tämän jälkeen irroitetaan umpion takakansi. Tässä vaiheessa on hyvä napata vaikkapa puhelimella kuva siitä, miten päin polttimo asennetaan. Seuraavaksi irroitetaan sähköliitin (joka saattaa vaatia hieman varovaista nitkuttelua) ja vanha polttimo. Monissa polttimissa on pikakiinnitys, jossa polttimo lähtee irti ja lukittuu paikalleen sitä varttikierroksen käännettäessä. Joissain on puolestaan perinteisempi jousikiinnike. Uutta polttimoa asennettaessa tulee välttää sen lasiosiin koskemista, koska sormista lähtevä lika ja rasva palaa lasiin kiinni ja voi lyhentää polttimon toimintaikää.
Lähivalojen polttimot tapaavat palaa loppuun ennen kaukovalojen vastaavia, koska lähivaloilla ajetaan tyypillisesti suurin osa ajasta. Kuitenkin vain noin puolet autoilijoista osaa vaihtaa autonsa polttimot itse, joten ei ole häpeä vaihdattaa halogeenilamput liikkeessä. Halogeenipolttimot ovat tyypillisesti myös kohtuullisen edullisia ja vaihtotyö on melko nopea toimenpide. Jos polttimon vaihto siis arveluttaa, kannattaa yhdistää vaihtotyö esimerkiksi jonkin muun ajankohtaisen huoltotyön yhteyteen tuodessasi auton huoltoon Autoliike Lähdemäelle.
Polttoaineensuodattimen tehtävä
Polttoaineensuodattimen tehtävä on estää sekä veden että epäpuhtauksien pääsemisen auton moottorijärjestelmään. Likaa voi päästä polttoaineen sekaan esimerkiksi silloin, kun auto tankataan. Epäpuhtautta kertyy järjestelmään myös luonnollisesti korroosion seurauksena. Korroosiota aiheuttavaa vettä polttoainejärjestelmään kertyy puolestaan kondensoitumalla. Ylimääräinen kosteus on myös oivallinen kasvualusta järjestelmään kuulumattomille bakteereille ja polttoaineen sekaan on myös mahdollista lisätä kemiallisia puhdistusaineita. Joidenkin autovalmistajien kohdalla bensiini- tai dieseljärjestelmän puhdistusaineiden lisääminen voi kuulua myös määräaikaishuolto-ohjelmaan. Meillä Suomessa ei ole myöskään tavatonta, että esimerkiksi Diesel-autoissa suodattimelle päässyt vesi jäätyy kovilla pakkasilla. Tämän seurauksena polttoaine ei pääse virtaamaan toivotulla tavalla.
Oireet polttoaineen suodattimen vaihtovälin täyttymisestä
Koska polttoaine kulkee polttoaineensuodattimen läpi moottoriin, sen tukkeutuminen ilmenee yleensä käynnin häiriöinä. Auto saattaa tuntua laiskalta ja tehottomalta esimerkiksi kiihdyttäessä tai jyrkässä ylämäessä. Myös käynnistämisessä saattaa ilmetä ongelmia. Jos polttoaineensuodatin pääsee likaantumaan, sen kautta saattaa päästä myös likaa polttoainesuuttimille, jotka ovat herkkiä hienomekaanisia laitteita. Esimerkiksi edellä mainituista syistä polttoaineensuodattimen kunnosta kannattaa huolehtia mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.
Milloin polttoaineensuodattimen vaihtoon?
Diesel-käyttöisten autojen osin on suositeltavaa, että polttoaineensuodatin vaihdettaisiin kerran vuodessa, mieluiten syksyllä, jotta pakkaset eivät pääsisi jäädyttämään suodattimeen mahdollisesti kertynyttä vettä. Bensiinijärjestelmäisissä autoissa vaihtoväliksi suositellaan tyypillisesti 3 vuotta. Huomion arvoista on, että nykyisin osassa bensiinillä kulkevista autoista on ei-vaihdettava elinikäinen bensansuodatin tankin sisällä. Tässä tapauksessa on erityisen tärkeää pitää polttoainejärjestelmää puhtaana yllämainituilla kemiallisilla puhdistusaineilla. Polttoaineensuodattimen vaihto on kohtuullisen edullinen toimenpide tarvikkeineen ja pitämällä sen kunnosta hyvää huolta voi välttää myös hintavampia remontteja. Likainen/tukkoinen polttoaineensuodatin saattaa myös nostaa polttoaineenkulutusta. Jos siis epäilet autosi polttoaineensuodattimen kunnon olevan heikko, tuo auto meille Autoliike Lähdemäelle, niin tarkastamme asian laidan.
Pyöränlaakerin tehtävä on mahdollistaa renkaan pyöriminen. Pyöränlaakeroinnille kohdistuu jatkuvasti suurta painoa ja laakeri pyörii ajaessa luonnollisesti paljon. Pyöränlaakerit ovat siis kulutusosia, joten ne tulee vaihtaa aika ajoin (on myös suositeltavaa vaihtaa pareittain akseleittain). Kulunut tai vaurioitunut pyöränlaakeri heikentää auton ajettavuutta ja hallittavuutta, joten sen korjauttaminen on turvallisuutesi kannalta tärkeää. Listasimme alle muutamia ”oireita”, jotka saattavat kieliä kuluneesta pyöränlaakerista:
- Ajon aikana kuuluva tykyttävä tai jyrisevä ääni
- Ajon aikana kuuluva ujeltava ääni
- Ylempänä mainitut äänet korostuvat kaartaessa jompaankumpaan suuntaan (vika on yleensä kaartamissuunnan vastaisella puolella)
- Ääni yleensä myös voimistuu laakerin kuluessa entisestään
- Renkaanvaihdon yhteydessä pyörää voi kokeilla heilutella itseensä päin sen ylä- ja alareunasta. Jos pyörässä ilmenee väljyyttä, liikettä tai rahinaa, saattaa olla aika vaihtaa laakeri
Pyöränlaakereiden kuluminen
Etupyöränlaakeri saattaa vaurioitua esimerkiksi ajettaessa kovaa kivetykseen tai monttuun. Luonnollisesti myös kolarointi saattaa aiheuttaa laakerointia vaurioittavan täräyksen. Lisäksi epäihanteelliset ohjauskulmat saattavat kuluttaa laakereita Tienpinnan epätasaisuudet voivat puolestaan aiheuttaa erityistä rasitusta auton takapyörien laakereille, erityisesti tapauksessa, jossa autolla ajetaan usein kuormattuna. Laakereiden laadulla on huomattava vaikutus niiden kestävyyteen, joten esimerkiksi käytettyä autoa ostaessa kannattaa pyrkiä selvittämään, millaisia osia laakeroinnissa on käytetty. Kosteus (erityisesti suolapitoinen) saattaa aiheuttaa auton pyöränlaakereille tavallista suurempaa kulumista korroosion muodossa. Suomen ja varsinkin rannikkoseudun ilmasto-olosuhteet eivät siis ainoastaan aiheuta kiihtynyttä ruostumisreaktiota, vaan voivat myös edesauttaa muita ajoturvallisuutta heikentäviä ilmiöitä.
Pyöränlaakerin voi asianmukaisin työkaluin (ja voimin) varustettuna suorittaa itse, mutta on suositeltavaa jättää työ ammattilaisen suoritettavaksi, sillä yleisimpiä syitä laakerin pettämiselle ovat asennusvirheet. Jos siis huomaat autossasi ylempänä listattujen oireiden kaltaisia asioita, tuothan autosi huoltoon meille Autoliike Lähdemäelle, niin varmistetaan yhdessä, että matkasi jatkuu mahdollisimman turvallisesti.
Auton kesä- ja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä rengaspaineiden merkkivalo saattaa syttyä kojelaudassa. Asiasta ei kannata kuitenkaan huolestua, sillä auto varoittaa rengaspaineista yleensä siksi, että ilmanpaineita ei ole kalibroitu sen tietokoneelle renkaanvaihdon yhteydessä. Tuomalla auton renkaanvaihtoon Autoliike Lähdemäelle vältät kyseisen ongelman, sillä ilmanpaineiden kalibrointi kuuluu luonnollisesti palveluumme. Rengaspaineen merkkivalon syttymiseen ei kuitenkaan kannata suhtautua viittaamalla kintaalla, sillä rengaspaineet vaikuttavat sekä ajoturvallisuuteen, että ajon taloudellisuuteen.
Rengaspaineen varoitusvalon syttyessä
Rengaspaineen merkkivalon syttyessä on syytä pysähtyä turvalliseen paikkaan ja tarkistaa silmämääräisesti, ettei renkaiden paineissa ole huomattavia puutteita. Mikäli merkittäviä poikkeamia ei ole havaittavissa, voi auton ajaa esimerkiksi lähimmälle huoltoasemalle paineiden tarkistamiseen huoltoaseman mittarilla. Oikean rengaspaineen voi tarkistaa auton käyttöohjekirjasta (toisinaan polttoaineluukusta tai etuoven karmeista saattaa löytyä autokohtainen suositus). Mikäli mahdollista, tulisi rengaspaineet tarkistaa kylmistä renkaista. Jos huoltoasemalla on käytössä seinästä ulosvedettävä paineilmaletku, kannattaa varmistaa, ettei letkua vedä esimerkiksi auton yli, sillä tämä saattaa takaisin kelautuessaan naarmuttaa maalipintaa. Jos tämä mittari osoittaa paineiden olevan oikeat, voi ajoa jatkaa. Virhetilanne nollautuu joidenkin järjestelmien osin noin vartin ajon jälkeen.
Oikean rengaspaineen vaikutukset kulutukseen ja turvallisuuteen
Korkea renkaanpaine keventää pyörän vierimisvastusta, jolloin auton polttoaineen kulutus vähenee. Alipaine puolestaan kuluttaa renkaan pintaa nopeasti, jolloin renkaan käyttöikä jää lyhyemmäksi. Täydet renkaat myös parantavat auton ohjattavuutta ja vähentävät esimerkiksi vesiliirron varaa. Jo melko pienilläkin paine-eroilla on huomattavia vaikutuksia auton ohjautuvuuteen, eikä pieniä eroja välttämättä huomaa silmin tarkastelemalla. Tästä syystä kannattaa ehdottomasti tarkistaa auton renkaanpaineet vähintään kerran kuussa. Useissa uusissa autoissa on nykyisin myös kehittynyt rengaspaineen valvontajärjestelmä, joka ilmoittaa (tai näyttää reaaliaikaisesti) yksittäisten pyörien renkaanpaineet. Mikäli rengaspainejärjestelmissä ilmenee vikoja ja et saa esimerkiksi varoitusvaloa sammumaan, olet aina tervetullut Autoliike Lähdemäelle.
Renkaanvaihto, on kyseessä sitten vaihto kesärenkaista talvirenkaisiin tai talvirenkaista kesärenkaisiin, on varsinkin meillä Pohjolassa ajankohtainen aihe sekä kahvipöydissä, että autoliikkeissäkin. Renkaanvaihdon voi tehdä itse, mikäli vanhat renkaat ja vaihtovälineet ovat kunnossa. Renkaidenvaihto liikkeessä on kuitenkin pieni hinta, verrattuna laadukkaiden ja turvallisten välineiden hankintaan. Lisäksi säästät itseltäsi vaivaa, kun tuot renkaasi vaihdettavaksi meille Autoliike Lähdemäelle. Lähdemäen hinnat: renkaiden vaihto 50 €, rengashotelli 90 €/kausi.
Vaasalaisena autoliikkeenä listasimme siis avuksesi alle muutaman vinkin, jotka kannattaa renkaanvaihtoon Vaasan alueella ryhtyvien huomioida.
Milloin vaihtaisin renkaat?
Syksyn ja kevään vaihtelevat sääolosuhteet asettavat omat haasteensa renkaidenvaihdon ajoittamiselle. Meillä Pohjanmaalla ja erityisesti Vaasassa meren vaikutus näkyy sekä keväässä, että syksyssä vahvasti. Esimerkiksi terminen syksy alkaa Pohjanmaalla yleensä syyskuun puolivälille tultaessa, mutta talveen siirtyessä saattaa esiintyä ajoittain voimakkaita lumisateita, johtuen kylmenevän ilman ja vielä suhteellisen lämpimän meren yhteisvaikutuksesta. Ensilumi ei kuitenkaan ole ainoa pohjalaisia autoilijoita mietityttävä seikka, sillä syksyinen ja alkutalvinen meren lauhuus aiheuttaa usein kosteutta, joka puolestaan saattaa johtaa mustaan jäähän ja liukkauteen teillä monesti jo syyskuun puolella. Meri aiheuttaa siis lämpötilavaihteluita Pohjanmaalla sekä syksyllä, että keväällä. Lämpötilavaihteluihin varautuaksesi suosittelemmekin lämpimästi toimimaan Liikenneturvan ”Ennakoi. Tiedät kyllä miksi” –mainoslauseen mukaisesti renkaanvaihdonkin osin erityisesti syksyllä.
Miksi renkaanvaihto liikkeessä kannattaa?
Pohjanmaalle ja Vaasalle tyypilliset, ylempänä mainitut lämpötilavaihtelut vaikuttavat myös muilla tavoilla autoosi: autosi tuulilasissa olevat halkeamat tai kiveniskemät saattavat helposti lähteä leviämään, jarrunestesäiliöön saattaa kertyä kosteutta ja rengaspaineet voivat muuttua. Siksi auton lasien vaihto tai paikkaus, jarrunesteen vaihto ja rengaspaineiden tarkistus ja kalibrointi (rengaspaineen merkkivalo syttyy, jos vaihdettuja renkaita ei ole kalibroitu) on usein syytä ottaa asialistalle renkaanvaihdon ja/tai kausihuollon yhteydessä. Näiden turvallisuutta, polttoainekulutusta ja renkaiden käyttöikää parantavien toimenpiteiden lisäksi palveluihimme Autoliike Lähdemäellä kuuluu myös renkaan asennus vanteelle, eli mikäli tarvitset uusien talvi- tai kesärenkaidesi kanssa paikallista apua, autamme mielellämme.
Kun auton renkaat ovat tasapainossa auton ohjaus on vakaampi ja auto toimii suorituskykyisemmin. Myös auton renkaat saattavat kulua epätasaisesti tasapainon ollessa pielessä. Epätasapaino aiheuttaa kulutusta myös renkaiden ripustukselle tärinän ja värinän seurauksena. Renkaiden tasapainotus parantaa myös ajoturvallisuutta, koska auto on paremmin ohjattavissa esimerkiksi vaaratilanteissa. Auton renkaiden tasapainotuksesta maksettava hinta on siis pieni, kun ottaa huomioon sen hyödyt: tasapainotetut renkaat vähentävät korjaus- ja käyttökuluja (esimerkiksi pyöränlaakereiden ja iskunvaimentimien käyttöikä pitenee), sekä parantavat ajoturvallisuutta. Listasimme alle lisätietoa renkaiden tasapainotuksesta avuksesi.
Milloin auton renkaat kannattaa tasapainottaa?
Yleensä auton pyörien epätasapaino tuntuu tärinänä ajossa, mikä aiheuttaa epämukavuutta auton hallintaan ja vaikeuksia tiellä pysymiseen. Huomaathan, että ratin tärinä saattaa myös johtua auton ohjauskulmien virheistä. Pyörien epätasapaino tarkoittaa käytännössä sitä, että pyörän massa jakautuu tasaisesti pyörintäakselin ympärille. Pyörien tasapainoon vaikuttavat sekä renkaat, että vanteet, joten jo renkaan vanteelle asentamisessa tulee ottaa huomioon mainittujen komponenttien tasapaino. Nyrkkisääntönä voikin pitää sitä, että kun rengas on irrotettu vanteelta (esimerkiksi renkaidenvaihdon yhteydessä, kun vanteelle asennetaan uusi rengas), tulee se tasapainottaa. Pyörä tulisi myös tasapainottaa silloin, kun rengas on paikattu tai kun rengaspaino on päässyt irtoamaan. Pelkästään rengaspinnan kulumisesta ei pelkällään pysty päättelemään epätasapainoa, sillä se saattaa johtua myös ohjauskulmien virheistä.
Miten tasapainotus tehdään autoliikkeessä?
Tasapainotus tehdään autoliikkeessä käyttäen tasapainotuskonetta. Käytännössä kone mittaa epätasapainon aiheuttamaa sivu- ja pystysuuntaista värinää. Kone ottaa huomioon sekä vanteen valurakenteen, että renkaan yksilölliset erot ja kertoo tarvittavien rengaspainojen paikat ja koon. Nykyautojen kasvaneet rengaskoot ja matalaprofiiliset renkaan usein edellyttävät entistä enemmän rengaspainoja (alumiinivanteissa käytetään yleisesti liimattavia painoja, kun taas teräsvanteissa yleisemmin lyöntipainoja). Ammattitaitoinen asentajamme myös tarkistaa silmämääräisesti, että rengas pyörii virheettömästi, jotta koneen mahdolliset virheet pystytään poissulkemaan.
Jos siis huomaat, että autosi täristää erityisesti kovemmissa nopeuksissa, ota yhteyttä meihin Autoliike Lähdemäellä, niin korjataan asia kuntoon pikimmiten. Muista, että renkaiden tasapaino on tärkeää ennen kaikkea turvallisuutesi kannalta, sillä pyörien epätasapaino vähentää renkaiden kosketuspintaa tiehen.
Rannikkopohjanmaan sääolosuhteet kuten räntäsateet, vaihtelevat lämpötilat ja tiesuola aiheuttavat autoille ruostevaurioita herkästi. Vaikka kaikki autot ruostuvat, voi prosessia ennaltaehkäistä ennakoivalla ruostesuojauksella. Ruosteenestokäsittely saattaa säästää sinut yllättäviltä kustannuksilta (liittyen joko katsastukseen tai suurempiin ruostekorjaustöihin) myöhemmin. Ruosteeton ja/tai ruostesuojattu auto on myös parempaa valuuttaa, kun haluat myydä autosi eteenpäin. Ruostesuojaus kannattaa siis tehdä mieluummin ennemmin kuin myöhemmin, koska ruostevaurioiden korjaaminen jälkikäteen on usein suurempi (ja hintava) operaatio.
Auton ruostevaurio
Ruostuminen on käytännössä raudan korroosiota: ruoste muodostuu veden ja hapen hapettaessa rauta-atomeita. Mainitusta syystä kosteat ja vaihtelevat sääolosuhteet Suomessa aiheuttavat otollisen ympäristön ruosteen syntymiselle autoissa. Kuten ylempänä mainittiin, teillä käytetty tiesuola kiihdyttää korroosiota. Myös esimerkiksi hiekoitushiekka saattaa maalipintaa vaurioittaessaan aiheuttaa otollisen paikan ruosteläikille. Tämän lisäksi myös rannikkoalueiden, kuten Vaasan, suolapitoinen meri-ilma saattaa aiheuttaa tavallista nopeampaa ruostumista. Yksinkertaisin tapa ennaltaehkäistä ruostetta autossa, on auton säännöllinen peseminen ja vahaaminen, koska vahapinta suojaa auton maalipintaa. Autoa kannattaa myös säilyttää joko avokatoksessa tai autotallissa.
Miksi auton ruostesuojaus kannattaa?
Ensimmäinen painava syy auton ruostesuojaukselle on se, että ruoste heikentää huomattavasti auton rakenteiden vahvuutta kolaritilanteissa. Myös jarruosien ruostuminen saattaa ymmärrettävästi aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä—eikä pelkästään itselle. Auton akseliston kiinnitysten ruostuessa tiellä vastaan osuvat töyssyt saattavat myös aiheuttaa halkeamia, joista saattaa seurata yhtäkkisiä vaarallisia tilanteita ohjattavuuden kannalta. Toinen syy, miksi auton ruostesuojaus on kannattavaa, liittyy auton jälleenmyyntiarvoon: umpiruosteisen auton myyntikuntoon saattaminen saattaa kustantaa huomattavasti enemmän, kuin mitä auton ruostesuojauksesta ennakoiva huolehtiminen olisi kustantanut. Jos vaurioita ei puolestaan korjaa, tulee tappio vastaan alhaisemmassa jälleenmyyntihinnassa. Kolmantena syynä auton ruostesuojauksen tarpeelle on valmistajien tehdasruostesuojauksen puutteellisuus Suomen näkökulmasta: Suomeen päätyy valmistajien uusista autoista sen verran pieni osuus, että valmistuksessa ei välttämättä oteta huomioon Suomen ruosteen kannalta haastavia keliolosuhteita. Koska etenkin uusien autojen ruostesuojaus on tärkeä ruostetta ennaltaehkäisevä toimenpide, kannattaa ruostesuojauksesta huolehtia pikimmiten.
Ilman auton sytytysosia polttoaineen ja ilman seos ei syty (tai syttyy huonosti) ja auto ei kulje. Auton sytytysjärjestelmä on kohtuullisen suoraviivainen rakenteeltaan ja esimerkiksi sytytystulppien kunto on oikein työkaluin melko helppo toimenpide. Toisaalta sytytyksen parissa toimiessasi olet tekemisissä autosi sähköjärjestelmän kanssa, jolloin vakavien sähköiskujen vaara on korkea. Jos siis huomaat autosi käynnissä puutteita tai käynnistymisessä jatkuvia ongelmia, tuo autosi Autoliike Lähdemäen ammattilaisten käsiin, niin tarkastamme autosi sytytysjärjestelmän kunnon ja teemme korjaukset puolestasi. Listasimme alle tietoa auton sytytysjärjestelmästä ja siinä ilmenevien vikojen oireista avuksesi.
Sytytystulppien tehtävä ja vaihtaminen
Jos auton moottori käy huonosti (esimerkiksi käynti pätkii), syy on usein sytytystulpissa. Siinä missä diesel-autoissa on hehkutulpat, ottomoottoriautoissa sytytykseen tarvitaan kipinä. Tyypillisesti autoissa on yksi sytytystulppa sylinteriä kohden, toisinaan niitä on myös kaksi. Sytytystulppa antaa tuhansia kipinöitä minuutissa ja onkin siksi kulutusosa, joka vaatii vaihdon tietyin valmistajan ilmoittamien ajokilometrien välein. Joskus riittää, että kulunut sytytystulppa puhdistetaan kunnolla ja säädetään uudelleen. Sytytystulpan kunnon tilaa ei kuitenkaan voi tarkastaa tulppaa irrottamatta. Moottorin tulee antaa kuitenkin jäähtyä kunnolla ennen sytytystulppien irrottamista, jotta vältytään palohaavoilta. Sytytystulpan tulee vastata valmistajalle ja automallille sopivia tulppia esimerkiksi materiaaliltaan, kierteiltään, pituudeltaan ja lämmönkestävyydeltään. Autoliike Lähdemäellä autamme sinua löytämään oikeat sytytystulpat autoosi. Sytytystulpat suositellaan myös vaihdettavan sarjana.
Sytytyspuolan tehtävä ja vaihtaminen
Vikoja sytytyspuolassa voi olla vaikeampaa tunnistaa, kuin sytytystulpissa. Viallinen sytytyspuola voi oireilla esimerkiksi siten, että auto ei säännönmukaisesti käynnisty ensiyrittämällä tai että moottori käy epätasaisesti. Viimeistään kojelaudassa syttynyt moottorin varoitusvalo voi viestiä viallisesta sytytyspuolasta. Sytytyspuola tuottaa korkeajännitteen, joka sytytyskaapelien kautta johdetaan sytytystulpille, jotka puolestaan sytyttävät ilman ja polttoaineen seoksen sylinterissä. Automallista riippuen sytytyspuolia voi olla useampiakin. Toisin kuin sytytystulppien osin sytytyspuolia ei tarvitse vaihtaa välttämättä kaikkia kerralla. Ne ovat joka tapauksessa auton toiminnan osin kriittisiä kulutusosia, joten niiden kunnosta huolehtimisessa ei kannata kuitenkaan pihistellä, koska sytytyspuolan vaihtaminen liikkeessä on kohtuullisen edullinen toimenpide varaosineenkin.
Useimmat autoilijat tietävät tunteen: KOPS! auton tuulilasiin iskeytyy kivi, nasta tai muu kova esine tiestä. Mikäli kiveniskemä on pienempi kuin kahden euron kolikko, voidaan vahinko useimmiten korjata tuulilasia vaihtamatta. Kiveniskemät ja muut halkeamat tuulilasissa kuitenkin lähtevät leviämään esimerkiksi lämpötilaerojen ja kosteuden johdosta helposti (esimerkiksi meillä Vaasassa meren läheisyys vahvistaa ilmiötä), joten tuulilasi kannattaa korjauttaa pikimmiten vaurion huomattuaan. Kustannussyyt eivät kuitenkaan ole ainoa syy tuulilasista huolehtimiseksi. Koska auton tuulilasi on yksi korin kantavista osista, vaikuttaa sen kunto auton turvallisuuteen esimerkiksi kolaritilanteissa. Erityisesti tuulilasin reunoille osuneet iskut lähtevät herkästi leviämään, johtuen kovemmasta jännityksestä verrattuna lasin keskiosaan.
Tuulilasin korjaus
Jos kiveniskemä tuulilasissa on pieni, voidaan tilanne hoitaa korjaamalla vahingoittunut tuulilasi. Tuulilasiin jää tällöin hienoinen korjausjälki iskemän kohdalle, mutta tärkeintä on, että lasi saadaan jälleen kovetettua takaisin turvalliseksi. Tuulilasin kiveniskemien korjaus on kaiken lisäksi suhteellisen nopea huoltotoimenpide, joten kannattaa tulla paikkauttamaan kiveniskemät Autoliike Lähdemäelle mahdollisimman pikaisesti suurempia kuluja välttääksesi. Autosi vakuutukseen saattaa myös sisältyä lasivakuutus, joten tarkistamme mielellämme kanssasi kattaako vakuutuksesi tuulilasin korjauksen hinnan tai osan siitä. Kiveniskemien paikkaus kannattaa myös mahdollisuuksien mukaan niputtaa muiden huoltojen, kuten määräaikaishuoltojen tai ilmastointihuollon, yhteyteen kustannustehokkuuden nimissä.
Tuulilasin vaihto
Jos vauriot autosi tuulilasissa ovat liian suuria korjattaviksi (esimerkiksi useita kiveniskemiä, halkeamaksi laajentunut iskemä tai iskemät lasin reuna-alueilla), on tuulilasi vaihdettava turvallisuutesi vuoksi. Lisäksi lainsäädäntö edellyttää nykyään tarkempaa huolenpitoa tuulilasien kunnosta katsastuksessa. Uusi tuulilasi asennetaan autoosi valmistajan asennusohjeiden mukaisesti. Tarvittaessa erityisesti uudempien autojen tuulilasin turva- ja mukavuusjärjestelmät kalibroidaan kuntoon.
Auton taka- ja sivulasien vaihto
Auton taka- ja sivulaseissa käytetään yleisesti karkaistua lasia, joka hajoaa pieniksi sirpaleiksi rikkoutuessaan. Nämä lasit voivat rikkoutua esimerkiksi kolareiden tai ilkivallan yhteydessä ja niiden korjauttaminen on usein kannattavaa lisävahinkojen syntymisen estämiseksi (esimerkiksi varkaudet ja kosteusvahingot). Auton sivu- ja takalasien korjaus onnistuu yleensä nopeasti.
Vaihteistoöljyn tehtävä
Auton voimansiirron osat edellyttävät toimivaa voitelua, jotta niiden välille ei aiheudu ylimääräistä kulumaa. Mekaaninen kuluma irrottaa hiljalleen öljyn sekaan metallijäämiä, mikä puolestaan heikentää öljyn voitelevia ominaisuuksia. Heikentynyt voitelu puolestaan aiheuttaa juuri ylimääräistä kulumaa. Vaihteiston öljy tulee siis vaihtaa säännöllisesti, jotta se ei ehdi aiheuttamaan haittaa voimansiirron osille. Vaihteistoöljyn hapettuminen ja voitelujärjestelmään kondensoituva vesi ovat ongelmia, jotka korostuvat erityisesti pohjoisen maamme vaihtelevissa ajo-olosuhteissa, koska ne aiheuttavat auton muiden voitelujärjestelmien lisäksi myös vaihteistoöljylle ylimääräistä rasitusta.
Manuaalivaihteiston öljynvaihto
Nyrkkisääntönä voi sanoa, että manuaalivaihteiston öljy kannattaa vaihtaa 60-200 tuhannen ajokilometrin välein. Jos esimerkiksi hinaat usein perävaunua tai ajat raskaasti kuormattua autoa usein, voi olla kaukaa viisasta vaihdattaa vaihteistoöljy mieluummin aiemmin kuin myöhemmin. Raskas kuorma aiheuttaa luonnollisesti myös muuta kulumaa auton osille, joten tässä tapauksessa kannattaa myös pitää erityisen hyvää huolta esimerkiksi pyöränlaakereiden kunnosta. Öljynvaihto on pitkässä juoksussa runsaasti edullisempi vaihtoehto kuin suurempi vaihteistoremontti, joka vaatii paljon uusia osia ja työtä.
Automaattivaihteiston öljynvaihto
Uusista autoista jo yli kaksi kolmasosaa on automaattivaihteisia ja automaattivaihteistojen tekniikka onkin kehittynyt nopeasti viime vuosina. Vikoja voitelujärjestelmissä ilmenee silti, pääasiassa johtuen vaihteistoöljyn epäpuhtauksista. Automaattivaihteiston voiteluviat voivat ilmetä esimerkiksi nykivästi vaihtuvina vaihteina, tehottomuutena tai vaihteiden luistamisena. Automaattivaihteisen auton vaihteistoöljynvaihto suoritetaan yleisesti huuhtelemalla koko vaihteisto puhtaaksi vanhoista jäämistä. Automaattivaihteiston öljynvaihtosuositukset voivat vaihdella paljonkin (tyypillisesti 20 000 ja 200 000 ajokilometrin välillä). Tarkista siis valmistajan ohjeistus vaihteiston öljynvaihtoa koskien. Toisaalta joskus automaattivaihteiston öljynvaihto voi olla tarpeellinen, vaikkei se valmistajan huolto-ohjelmaan kuuluisikaan. Jos siis epäilet autosi automaattivaihteistossa olevan vikaa, tuo auto Autoliike Lähdemäelle, niin korjataan viat ennen niiden eskaloitumista.
Nykyajan autoissa on useita antureita ja sensoreita, jotka tuottavat auton tietokoneelle tietoa käsiteltäväksi. Tietokone puolestaan tuottaa havaitsemistaan vioista virhe- tai vikailmoituksia, joita voidaan lukea virhekoodin lukulaitteella. Vikakoodin lukijoita on olemassa myös yleisversioita, jotka antavat käyttäjän lukea vikakoodit ja myös nollata nämä. Yleisen virhekoodin lukijan käyttö voi olla ensitoimenpide vikamerkkivalon syttyessä, koska valo on saattanut syttyä esimerkiksi virtapiikistä johtuen. Mikäli vikakoodi syttyy nollaamisen jälkeen uudelleen, kannattaa viimeistään tällöin ottaa yhteyttä meihin Autoliike Lähdemäellä. Ammattikäyttöiset ja merkkikohtaiset vianlukijat kuitenkin tuottavat tarkempaa tietoa autosta ja sen vioista, jolloin viat voidaan tarkemmin paikantaa ja korjata, jotteivat vikamerkkivalot syttyisi autossa uudelleen.
Yleisesti ottaen auton vikojen korjausta ei kannata pitkittää, koska useimmiten korjauslasku kasvaa ongelman pitkittyessä. Koska auton eri komponentit ja järjestelmät ovat myös vahvasti kytköksissä toisiinsa, on hyvin tyypillistä, että yksi vika voi johtaa toiseen. Lisäksi autoa on todella vaikea ruveta korjaamaan pelkän yleistesterin vikakoodin perusteella – yleensä vikakoodi antaa lähinnä osviittaa, missä kohtaa ja mitäkin järjestelmää vika saattaa olla. Tarkempi vianetsintä edellyttää kuitenkin tietoa auton tekniikasta, merkistä ja mallista. Erityisesti tässä haluamme auttaa sinua asiakkaanamme, jotta vältyt ikävämmiltä yllätyksiltä.
Vikakoodit
Ajoneuvon sisäinen valvontajärjestelmä (OBD = On-Board Diagnostics) otettiin alun perin käyttöön 80-luvulla Yhdysvalloissa ja nykyään käytetään OBD2 versiota järjestelmästä. OBD II järjestelmä on Euroopassa pakollinen niin diesel-, että bensiinikäyttöisille ajoneuvoille ja se valvoo päästöihin liittyvää auton toimintaa. OBD II vikalukijan käyttöön myös on olemassa oma protokollansa, jota autoliikkeissä noudatetaan. Tietoja, joita OBD II vikakoodin lukulaitteella saadaan ulos autosta, ovat esimerkiksi jäähdytysnesteen lämpötila, polttoaineen paine, moottorin kierrosluku ja lambda-anturin tiedot. OBD II järjestelmän laadukas toiminta edellyttää myös, että autosi akku on kunnossa, jolloin se tuottaa tasaisesti jännitettä.
Muuta huomioitavaa
Sinun kannattaa tuoda autosi vikakoodien lukuun ja vianetsintään Autoliike Lähdemäelle, koska me selvitämme yksityiskohtaisesti vikakoodin syyn käyttämällä ammattikäyttöisiä vikakoodin lukulaitteita ja hoidamme mahdollisesti vaadittavan korjauksen yli 50 vuoden kokemuksella. Lisäksi jos autoosi on jälkiasennettu laitteita kuten vetokoukku, vaatii tämän liittäminen OBD-järjestelmään erillistä ohjelmointia, joka on mahdollista käyttämillämme laitteilla. Näin ollen, säästät sekä vaivaa, että mahdollisesti rahaa tuomalla autosi vikakoodin lukuun Autoliike Lähdemäelle. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa myös niputtaa vikakoodien luku muiden huoltojen, kuten määräaikaishuoltojen yhteyteen.
Jos kuulet vinkuvaa ääntä kääntäessäsi autosi ohjauspyörää tai jos ohjaus tuntuu raskaalta ajossa ja/tai tyhjäkäynnillä, saattaa vika olla autosi ohjaustehostimessa. Vinkuvan ääneen lisäksi ohjaustehostimen viat saattavat ilmetä humisevana tai kolisevana äänenä. Ohjaustehostimen tehtävä on nimensä mukaisesti tehostaa ohjauspyörän liikkeitä, jottei kuskin tarvitse hartiavoimin kammeta rattia ajoneuvoa ohjatakseen. Sillä on siis ajoturvallisuuden kannalta keskeisen tärkeä tehtävä, joten siinä ilmenevät viat on syytä korjauttaa viipyilemättä. Listasimme alle lisätietoa ohjaustehostimen vioista ja niiden oireista avuksesi.
Ohjaustehostimen neste
Perinteiset ohjaustehostimet ovat hydraulisia (vaihtoehtoisesti sähköisiä tai hybridejä). Ohjaustehostimen pumppu paineistaa ohjaustehostimen nesteen ja paine jakautuu ohjauspyörän venttiilien kautta ohjausvaihteen puolille riippuen siitä, kummalle puolelle käännetään. Suoraan ajaessa paine on saman suuruinen ohjausvaihteen molemmilla puolilla. Ohjaustehostinneste on siis tärkeässä roolissa tarvittavan paineen tuottamisessa. Tämä tyypillisesti punertava neste voi päästä vuotamaan järjestelmästä kuluneiden tiivisteiden johdosta. Vaihtoehtoisesti nesteen väri voi olla keltainen (esim. Mercedes-Benz) tai vihreä (esim. Volkswagen). Huom! Älä valitse ohjaustehostinnestettä vain värin perusteella, koska kaksi samanväristä nestettä saattavat olla toinen mineraalista ja toinen synteettistä: näitä ei saa sekoittaa keskenään. Toisaalta ohjaustehostinneste itsessään on saattanut saastua, sillä sen sekaan kulkeutuu hiukkasia esimerkiksi kuluvista tiivisteistä. Ohjaustehostimen neste tulisi myös vaihtaa aika-ajoin, koska se saostuu käytössä. Nesteen vaihto tehdään huuhtelemalla ensin järjestelmä ja sitten vaihtamalla tuore ohjaustehostinneste.
Ohjaustehostimen pumppu
Myös viallinen ohjaustehostimen pumppu saattaa pitää vinkuvaa ääntä. Viallinen pumppu ei kykene tuottamaan ohjaustehostukseen riittävää painetta. Toisaalta toimiva pumppukaan ei pysty siihen, mikäli ohjaustehostimen nesteen taso on laskenut liian matalalle tai neste on vanhentunut. Erityisesti jatkuvat liikkeelle lähdöt ja pysähtelyt heikentävät ohjaustehostinnesteen ominaisuuksia, kuten viskositeettia, nopeasti. Jos siis ajat paljon lyhyitä, liikennevalojen rytmittämiä matkoja esimerkiksi Vaasan keskustassa, on suositeltavaa varautua järjestelmän huuhteluun ja ohjaustehostinnesteen vaihtoon muutaman vuoden välein. Tämä on tärkeää myös ohjaustehostimen pumpun toimintaiän pidentämiseksi, jottei pumppu pyri turhaan tekemään ”ylitöitä” riittämättömällä tai vanhalla nesteellä.
Muut ohjauksen osat
Myös esimerkiksi ohjaus- tai hammastanko laakereineen saattavat olla vaurioituneet. Nämä viat aiheuttavat tyypillisesti nykivää tuntumaa ohjauksessa esimerkiksi tien epätasaisuuksien yli ajettaessa. Toisaalta myös moniurahihna on saattanut kulua tai löystyä. Ohjaustehostimen tavoin löystynyt moniurahihna saattaa myös päästää vinkuvaa ääntä erityisesti silloin, kun auto on juuri käynnistetty. Erilaiset asiaan kuulumattomat äänet ovatkin useimmiten syy lähteä pikimmiten korjaamolle. Autoliike Lähdemäellä autamme sinua korjaamaan viat hyvissä ajoin, jotta vältyt suuremmilta remonteilta.
Öljynsuodattimen tehtävä
Öljynsuodattimen tehtävä on nimensä mukaisesti suodattaa moottoriöljystä pois epäpuhtauksia, jotta ne eivät pääse moottoriin öljyn mukana. Moottoriöljyn tehtävä autossa on puolestaan toimia tiivisteenä, jäähdyttäjänä ja voitelijana moottorille. Öljynsuodattimen vaihtaminen on yhtä tärkeä toimenpide kuin itse öljyn vaihtaminen ja molemmat toimenpiteet tavataan suorittaa samalla kerralla, tyypillisesti kerran vuodessa. Öljynsuodatin kannattaa vaihtaa samanaikaisesti öljyn kanssa, ettei vanhaan suodattimeen kertyneet epäpuhtaudet pilaa tuoretta moottoriöljyä. Ajoneuvollesi oikean vaihtovälin löydät luonnollisesti huoltokirjasta, mutta kannattaa myös huomioida, että Suomen ankarat keliolosuhteet ja mahdollisesti lyhyet ajomatkat saattavat lyhentää öljytöiden tarpeen aikaväliä. Tästä syystä on suositeltavaa tarkistaa auton öljyn määrä ja laatu säännöllisesti. Jos öljynmittatikku näyttää, että öljyn taso on alhainen tai öljy on väriltään tummanruskeaa tai tuntuu rakeiselta (voit kokeilla öljyn rakennetta sormin mittatikusta, kun moottori on viileä), on syytä pohtia öljytöihin ryhtymistä. Öljynsuodattimen vaihto liikkeessä säästää sinut sotkulta ja vaivalta, mutta öljytyöt onnistuvat itsekin oikeilla työkaluilla. Listasimme avuksesi öljynsuodattimen vaihtamiseen.
Öljynsuodattimen vaihto öljynvaihdon yhteydessä
Öljynsuodattimen voi vaihtaa itse, jos omistaa tarvittavat työkalut ja on valmis sietämään työhön liittyvää likaisuutta. Öljynsuodattimen vaihtoon tarvittavia työkaluja ovat esimerkiksi keräysastia vanhaa öljyä varten, autonosturi, öljyliinoja, ruuvimeisseli, hylsy- ja/tai öljynsuodatinavain sekä tratti öljyn lisäämistä varten. Öljytöitä varten moottorin tulee olla lämmin. Voit joko käyttää autoa hetken päällä tai vaihtoehtoisesti käydä ajamassa lyhyen lenkin ennen vaihtoa. Nosta autoa nosturilla siten, että pystyt turvallisesti työskentelemään auton alla. Huomaa, että turvallisuussyistä ei ole suositeltavaa käyttää normaalia tunkkia auton alla työskennellessä. Aseta jäteöljyastia öljytulpan alle ja avaa konepellin päällispuoleinen öljykorkki (se, josta öljyä lisätään). Tämän jälkeen voit avata ajoneuvon alla sijaitsevan öljytulpan. Ole varovainen avatessasi pohjatulppaa, sillä kuten mainittu, öljy on kuumaa. Irrota vanha öljynsuodatin, kaada uuden suodattimen sisään hieman uutta öljyä ja kiinnitä uusi öljynsuodatin paikalleen.
Uuden moottoriöljyn lisääminen
Tämän jälkeen voit täyttää konepellin päällä olevasta öljyntäyttöaukosta oikean määrän uutta öljyä säiliöön. Oikean öljyn laadun ja määrän löydät autosi huoltokirjasta. Vaihdettuasi öljynsuodattimen ja moottoriöljyn, on syytä mitata öljyn määrä mittatikulla. Seuraavaksi voit käynnistää auton, jolloin öljynpaineen varoitusvalo syttyy. Odottaessasi valon sammumista, voit tarkastaa öljyvuodot. Öljypaineen varoitusvalon sammuttua voit sammuttaa auton moottorin. Mittaa lopuksi mittatikulla öljyn määrä vielä viilentyneestä moottorista. Samalla tavalla kuin itse moottoriöljy, öljynsuodatin ja kaikki öljyn kanssa tekemisissä olleet osat ovat ongelmajätettä, jota ei saa hävittää tavallisten roskien tapaan. Jäteöljy kannattaa toimittaa keräyspisteeseen tiiviissä astiassa, jottei likaista öljyä pääse läikkymään matkalla. Vaasassa vaarallisen jätteen keräyspisteitä ylläpitää esimerkiksi Stormossen ja itseäsi lähimmän vastaanottopisteen voit hakea esimerkiksi osoitteesta www.kierrätys.info.
Auton öljynvaihto on yksi yleisimmistä huoltotoimenpiteistä, sillä moottoriöljyn tehtävä on tiivistää, jäähdyttää ja voidella autosi moottoria. Moottoriöljy myös sitoo karstaa ja likaa moottorista. Nelitahtisissa ajoneuvoissa, eli yleisesti henkilöautoissa, moottoriöljy sijaitsee auton öljypohjassa, josta öljy nousee paineistetun voitelujärjestelmän avulla suojaamaan moottoria auton käynnistyessä.
Mikä on sopiva öljynvaihtoväli?
Useasti kuulee nyrkkisäännön, että auton öljynvaihto olisi syytä suorittaa vähintään kerran vuodessa. Jokainen autonvalmistaja kuitenkin ilmoittaa ajokilometrien määrän, johon mennessä öljy on viimeistään vaihdettava (öljynvaihtoväli). Lisäksi Suomessa ja Pohjanmaalla autoilijan on hyvä ottaa huomioon sekä vuodenaikojen sääolosuhteet, että kuinka paljon autolla ajaa kilometrimääräisesti. Esimerkiksi meillä Vaasassa niin palvelut, kuin työpaikatkin ovat usein vain noin 10-15 minuutin matkan etäisyydellä. Nämä lyhyet ajomatkat ja rannikon viileät sääolosuhteet aiheuttavat yhdessä tiiviimpää öljynvaihtotarvetta. Myös kuivat ja pölyiset olosuhteet aiheuttavat rasitusta auton moottorille ja siten myös öljylle. Koska kuuropilvet kertyvät ja jäävät usein sisämaan puolelle, erityisesti keväällä ja alkukesästä, rannikkoseuduilla voi olla samaan aikaan hyvinkin kuivia jaksoja kyseisenä aikana. Näin ollen johtopäätöksenä voi pitää, että rannikko-pohjalaisen autoilijan kannattaa sääolosuhteiden valossa harkita autonsa öljynvaihtoa erityisesti ennen talvikuukausia, että keväällä / alkukesästä, sekä ajokilometrien ja ajotapojensa mukaan.
Miksi öljynvaihto liikkeessä?
Moottoriöljyn tärkein tehtävä on estää autosi moottorin kulumista. Koska moottorin kuluminen tapahtuu hitaasti kitkan, lämmön ja paineen yhteisvaikutuksena, eivät öljynvaihdon laiminlyönnin vaikutukset välttämättä ilmene heti. Myöhemmin ne kuitenkin saattavat ilmentyä hyvinkin kalliina moottoriremontteina. Huoltokirjassa harvat tai puuttuvat merkinnät öljynvaihdoista ovat siis myös selvä viesti autosi potentiaalisille ostajille. Kannattaa muistaa, ettei öljynvaihdon hinta Autoliike Lähdemäellä useimmissa autoissa maksa kuin noin yhden tankkauksen verran. Asiasta puheenollen, tuore ja hyvälaatuinen moottoriöljy myös vähentää polttoaineen kulutusta sen vähentäessä kitkaa moottorinvoitelujärjestelmässä. Tuodessasi autosi öljynvaihtoon liikkeeseemme, voimme vaihtaa myös öljynsuodattimen, sekä öljypropun tiivisteen autoosi tarvittaessa. Vaihdon yhteydessä myös huolehdimme puolestasi öljyn ja vaihdettavien osien asianmukaisesta kierrätyksestä.