
Lätthybrid
I lätthybridbilar (Hybrid Electric Vehicle = HEV) assisterar elmotorn bilens förbränningsmotor, till exempel vid start och acceleration. Lätthybrider tillhör de självladdande hybriderna, men en lätthybridbil kan inte köras enbart på el. Till exempel finns den nya Nissan Qashqai i Autoliike Lähdemäkis sortiment som en lätthybridversion, där elmotorn assisterar bensinmotorn i olika körsituationer.
Samma bil finns också tillgänglig som en intressant e-Power-version. Det är en seriehybrid, som i sin tur alltid drivs av elmotorn medan förbränningsmotorn producerar energi åt elmotorn. Nissan Qashqai e-Power ger föraren en elbilsliknande körupplevelse, även om bilen tankas med bränsle på traditionellt vis. Bilens elmotor utnyttjar dock även bromsenergi genom att återvinna den. En lätthybrid kan inte laddas från ett eluttag, utan den laddar sitt batteri via en generator, till exempel vid inbromsning.
Man ska inte förväxla lätthybrid med mikrohybrid – det sistnämnda är en term som syftar på den vanliga start-stop-tekniken, där förbränningsmotorn stängs av automatiskt till exempel vid väntan vid trafikljus, och på så sätt sparar lite bränsle.
På bilden syns den nya Nissan Qashqai, som är elektrifierad med en lätthybridmotor.

Självladdande (full)hybrid
Med en självladdande hybridbil är det möjligt att köra antingen enbart på el, på bränsle eller med båda samtidigt. Vid simultan användning väljer bilen automatiskt den kraftkälla (el, bränsle eller båda) som passar bäst för körsituationen. En självladdande fullhybrid kan inte heller laddas externt via ett eluttag, men det är ofta möjligt att ladda batteriet med hjälp av förbränningsmotorn.
Självladdande fullhybrider (Full Hybrid Electric Vehicle = FHEV) ses ofta som de traditionella hybriderna. Till exempel är Toyotas ursprungliga Prius just en självladdande hybrid. Fördelarna med en fullhybrid märks bäst i stadskörning med lägre hastigheter och täta stopp. Precis som mildhybrider laddar fullhybriden sitt batteri genom att lagra den energi som genereras vid inbromsning.
Mazda2 M Hybrid (FHEV) på bilden kombinerar sömlöst en spännande och kontrollerad körupplevelse med god bränsleeffektivitet.

Laddhybrid
En laddhybrid, eller plugin-hybrid (Plug-in Hybrid Electric Vehicle = PHEV), kan laddas externt, till exempel från elnätet. Laddhybriden kan dock också ladda sitt batteri genom att återvinna bromsenergi – ofta till och med effektivare än de två ovan nämnda hybridtyperna tack vare sin kraftfullare elmotor. I likhet med en fullhybrid gör laddhybriden det möjligt att köra antingen enbart på el, på bränsle eller med en kombination av båda.
Räckvidden på 100 % eldrift för laddhybrider kan variera mycket mellan olika märken och modeller, vanligtvis mellan 15 och 60 kilometer. Graden av “elektrifiering” i en laddhybrid kan också variera. Till exempel kan förbränningsmotorn i vissa laddhybrider användas för att driva värme- och luftkonditioneringssystemet när man kör på el, medan fyrhjulsdriften i andra modeller kräver hjälp från förbränningsmotorn på den andra axeln.
En laddhybrid, eller plugin-hybrid (Plug-in Hybrid Electric Vehicle = PHEV), kan laddas externt, till exempel från elnätet. Laddhybriden kan dock också ladda sitt batteri genom att återvinna bromsenergi – ofta till och med effektivare än de två ovan nämnda hybridtyperna tack vare sin kraftfullare elmotor. I likhet med en fullhybrid gör laddhybriden det möjligt att köra antingen enbart på el, på bränsle eller med en kombination av båda.
Räckvidden på 100 % eldrift för laddhybrider kan variera mycket mellan olika märken och modeller, vanligtvis mellan 15 och 60 kilometer. Graden av “elektrifiering” i en laddhybrid kan också variera. Till exempel kan förbränningsmotorn i vissa laddhybrider användas för att driva värme- och luftkonditioneringssystemet när man kör på el, medan fyrhjulsdriften i andra modeller kräver hjälp från förbränningsmotorn på den andra axeln.
På bilden syns en Peugeot 3008 (PHEV), vars batteri på 13,2 kWh ger en räckvidd på 100 % eldrift på 56–59 km.

Elbil
En ren elbil (Battery Electric Vehicle = BEV) drivs, precis som namnet antyder, enbart med energi från batteriet. Energin laddas i sin tur till batterierna antingen från elnätet eller från en laddstation avsedd för elbilar. De flesta rena elbilar kan snabbladdas (till skillnad från laddhybrider, som vanligtvis inte kan det) med hög strömstyrka via en extern likströmsladdare, som matar strömmen direkt till bilens batteri. Vid laddning med växelström måste strömmen först omvandlas till likström, och därför tar laddning med växelström längre tid än snabbladdning.
Ett fordon som är anpassat för snabbladdning är utrustat med en passande snabbladdningskontakt. Till exempel stöder nya Nissan Ariya snabbladdning med en maximal effekt på 130 kilowatt. Du hittar din närmaste laddstation till exempel via tjänsten latauskartta.fi, vars information upprätthålls av Sähköautoilijat Ry.
På bilden syns den rena elbilen Nissan Ariya (BEV), vars räckvidd är som bäst upp till över 500 kilometer.