Tiedätkö sinä, mikä on jakohihnan tehtävä ajoneuvoissa? Auton kampiakseli pyörittää jakohihnaa moottorin käydessä, jolloin jakohihna puolestaan pyörittää nokka-akselia, jonka tehtävä on saada moottorin venttiilikoneisto toimimaan. Joissain ajoneuvoissa käytetään myös jakoketjua tai hammaspyörästöjä, mutta nykyautoissa huomattavasti yleisempi ratkaisu on jakohihna hiljaisuutensa, edullisuutensa ja mekaanisen tehonsa johdosta. Toisin sanoen, jakohihna on tavallaan auton elämänlanka; sen katketessa matka jää myös tiehen. Jakohihnan katkeamisesta saattaa myös koitua mittavia vahinkoja autosi moottorille: koska jakohihna tahdittaa moottorin toimintaa, sen katketessa sylinterien männät voivat iskeä venttiilit käyttökunnottomiksi ja samalla vahingoittaa joko sylinterejä tai kantta. Tällaisessa tapauksessa korjauskustannukset voivat olla useita tuhansia euroja, jolloin uusi moottori saattaa olla jopa halvempi vaihtoehto.

Jakohihnan muut tehtävät

Useissa autoissa jakohihna pyörittää (eli jakaa moottorin tuottamaa voimaa) myös auton ilmastointilaitteen kompressoria, vesipumppua ja/tai öljypumppua. Näin ollen, jakohihna voi siis olla myös vetovastuussa auton ilmastointi-, jäähdytys- tai voitelujärjestelmästä, mikä tekee siitä entistä elintärkeämmän auton moottorin toiminnalle. Vaihtoehtoisesti esimerkiksi vesipumppua voi pyörittää lisälaitehihna.

Milloin jakohihnan vaihto?

Autosi moottorin kannalta äärettömän keskeisen roolinsa johdosta jakohihnan vaihto on öljynvaihdon ohessa yksi autosi ehdottomasti tärkeimmistä huoltotoimenpiteistä. Suositeltu jakohihnan vaihtoväli vaihtelee autonvalmistajasta riippuen keskimäärin 90 000 ja 120 000 kilometrin paikkeilla. Suomalaisen kuskin kannattaa kuitenkin muistaa, että valmistajan ilmoittamat jakohihnan vaihtovälit on usein laskettu auton valmistusmaan ilmasto-olosuhteiden perusteella. Suomen ilmasto-olosuhteet tuntien neuvommekin käyttämään valmistajan ohjeistuksesta poiketen lyhyempää vaihtoväliä. Esimerkiksi meillä Vaasassa kevään ja alkukesän usein pitkätkin sateettomat kaudet aiheuttavat sen, että auton moottoritilaan pääsee pölyä, joka voi heikentää jakohihnan kuntoa.

Auton jakohihnan ja kiristimien kunto yleensä tarkistetaan määräaikaishuoltojen yhteydessä sillä edellytyksellä, että tarkastus ei edellytä merkittävällä tavalla lisätyötä teettäviä purkamistoimenpiteitä. Jos me Autoliike Lähdemäellä huomaamme itse jakohihnassa, kiristimissä tai hihnakotelossa ulkoisia tekijöitä, jotka vaikuttavat sen kuntoon suosittelemme sinulle jakohihnan vaihtoa pikimmiten, jotta vältät rahallisesti mittavammat kustannukset. Kustannustehokkuuden nimissä suosittelemme jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihtamaan samalla myös vesipumpun (mikäli jakohihna sitä autossasi pyörittää), jotta se toimisi moitteetta yhteistyössä jakohihnan kanssa. Usein yhdistämällä huoltotoimenpiteitä säästät autonomistajana selvää rahaa.