ILMASTOINTIHUOLTO

Auton ilmastointi on seikka, johon kiinnitetään huomiota usein vasta ilmastoinnin alkaessa puhaltaa pahanhajuista ilmaa, tai kun auton ikkunat huurtuvat huomattavan paljon. Ilmastointilaite autossasi toimii kylmäaineen kiertäessä sen putkistossa, jolloin se samalla myös voitelee ilmastointilaitetta. Kylmäainetta haihtuu tasaisesti järjestelmästä, joka puolestaan vaikuttaa myös ilmastointilaitteen kompressorin toimintaan ja kestävyyteen. Koska kompressori myös huolehtii kylmäaineen kierrosta ilmastointilaitteessa, on näiden kahden yhteispeli kriittistä autosi ilmastoinnille. Mikäli siis haluat välttyä kalliimmilta yllätyksiltä, kannattaa huolehtia ilmastointilaitteen kunnosta ennakoivasti, sekä huollattaa autosi ilmastointi noin 1-2 vuoden välein. Listasimme alle avuksesi myös muutaman vinkin ja huomion autosi ilmastoinnista huolehtimiseksi.

Auton ilmastoinnin paha haju

Kompressorin lisäksi toinen merkittävä auton ilmastointilaitteen osa on höyrystin. Kylmäaine saapuu höyrystimelle nestemäisenä ilmastointijärjestelmän ensin matalapaineistettua ja viilennettyä sen. Höyrystimen yhteydessä oleva puhallin puhaltaa kylmäaineella viilennettyä ilmaa suoraan auton ohjaamoon. Koska höyrystimessä on nimensä mukaisesti koko ajan kosteutta, kertyy järjestelmään herkästi mikrobeja. Höyrystimen ja ohjaamon välillä ei puolestaan yleensä ole enää suodatinta, joten mikrobit puolestaan päätyvät puhaltimen kuljettamina ohjaamoon. Edellä mainitusta syystä kannattaakin ilmastointihuollon yhteydessä suorittaa myös ilmastointilaitteen desinfiointi, sekä raitisilmasuodattimien vaihto.

Pohjalaisen autoilijan ilmastointiohje

Ilmastointihuolto ei välttämättä kuulu valmistajan huolto-ohjelmaan, joten omistajan on hyvä olla oma-aloitteinen ja tietoinen ilmastoinnin toimintaan vaikuttavista tekijöistä. Suomen länsirannikolla koetaan usein keväisin ja alkukesästä hyvinkin kuivia kausia, jolloin sadepilvet kertyvät sisämaan päälle väistäen rannikon. Tällöin auton ilmastointi joutuu tavallista kovemmalle rasitukselle. Talviemme kylmempinä aikoina emme paljoa viilennystä kaipaa, joka useasti aiheuttaa sen, ettei kylmäaine kierrä ilmastoinnissa yhtä ahkerasti. Tämä puolestaan voi johtaa siihen, etteivät ilmastointijärjestelmän kompressorin tiivisteet pysy voideltuina, jolloin ne kevään koittaessa voivat rikkoutua. Rikkoutuessaan ne tyhjentävät koko ilmastointijärjestelmän, jolloin edessä voi olla suurempi remontti.

Milloin siis ilmastointihuoltoon? Ilmeisimpiä hälyttäviä merkkejä ovat tietysti ilmastoinnin viilennystehon laskeminen, ikkunoiden huomattava huurtuminen tai mainittu paha haju, mutta myös kohonnut polttoaineen kulutus voi kieliä ilmastointilaitteen huollontarpeesta. Tämä johtuu siitä, että ilmastointijärjestelmän kompressori joutuu käymään useammin huvenneen kylmäainemäärän johdosta. Keväällä puolestaan siitepölyn ja yleisen kuivuuden vaikutus voivat aiheuttaa allergisille ikäviä oireita, joita voidaan ehkäistä esimerkiksi aktiivihiilisuodattimilla. Näin ollen, autosi määräaikaishuoltojen yhteydessä on järkevää ja mahdollisesti edullisempaa katsoa myös ilmastointilaitteen toiminta samalla kuntoon.

Muista myös, että ilmastointilaitteissa käytettävä kylmäaine on todella voimakkaasti ilmastoon vaikuttava kasvihuonekaasu, jonka saatavuutta rajoitetaan. Näin ollen huolehtiessasi autosi ilmastointilaitteen hyvästä toimintakunnosta teet myös ilmastoteon. Kylmäaineen luonteen johdosta ilmastointihuoltoja saavat tehdä vain pätevöidyt henkilöt, kuten Autoliike Lähdemäen huoltohenkilökunta, joten puoleemme kannattaa kääntyä ilmastointiasioissa mieluummin ennakoiden, jotta pystyt välttämään kalliimmat korjaukset ja ylimääräiset ilmaston haittavaikutukset.