Förbrukning (kWh)
I likhet med bilar med förbränningsmotor varierar förbrukningen för elbilar och laddhybrider mellan olika modeller. Under finska väderförhållanden är en typisk förbrukning för en elbil 15–25 kWh per 10 mil. Även om konsumentpriset på el ligger på en hög nivå nuförtiden, är kostnaden för 10 mil med eldrift fortfarande ofta billigare jämfört med motsvarande sträcka med en bränsledriven bil. Om vi antar att elpriset (inklusive överföringsavgift) är 0,20 €/kWh, blir kostnaden för 10 mil cirka 3–5 €. Som jämförelse, för en bensindriven bil som förbrukar 5 liter per 10 mil, blir kostnaden för samma sträcka i sin tur cirka 10 € om bensinpriset är 2 €/liter.
Laddartyper
- Vanliga hushållsuttag (Schuko) tål laddning med 16 ampere, men de är inte konstruerade för att klara den belastningen upprepat under långa perioder. Därför rekommenderas det att man endast laddar elbilar med 8 ampere från vanliga vägguttag vid långvarig laddning (till exempel över natten).
- Laddkablar av Typ 2 och Typ 1 syftar på modellen på den kontakt som ansluts till bilen. Till exempel har lite äldre Nissan Leaf-bilar fortfarande Typ 1, men i nya elbilar och laddhybrider är Typ 2 standard. Bilar utrustade med dessa kontakter kan laddas både från ett Schuko-uttag och från en laddstation avsedd för dem (naturligtvis med olika kablar).
- Elbilar som är anpassade för snabbladdning har en särskild snabbladdningskontakt. Snabbladdningsstationer har i sin tur en fast kabel som passar till den nämnda kontakten.
Snabbladdning
Snabbladdning sker med en extern likströmsladdare (DC) direkt till bilens batteri. Medan rena elbilar (BEV) vanligtvis kan snabbladdas, kan de flesta laddhybrider (PHEV) inte det. Laddningstiden påverkas naturligtvis av bilens batterikapacitet och laddarens effekt. Snabbladdningsstationer finns runt om i Finland och de har sina egna kablar, så du behöver ingen separat kabel för att snabbladda din elbil.
Normalladdning
Till skillnad från snabbladdning sker normalladdning med växelström (AC), som först måste omvandlas till likström innan den överförs till batteriet. På grund av denna omvandling tar laddning med växelström längre tid än snabbladdning. Laddarnas effekt är vanligtvis 3,6 eller 11 kW. Att ladda till exempel en Peugeot e-2008 (med 50 kWh batteri, maximal laddningskapacitet 100 kW) från tomt till fullt med en 11 kW Typ 2-laddare tar cirka 4–5 timmar. Om samma bil däremot laddas med 8 ampere från ett vanligt hushållsuttag, tar laddningen ungefär 24 timmar. När man planerar att köpa en elbil kan det alltså vara värt att överväga att skaffa en laddbox.